Lezersrecensie
Mensen staan onder hoogspanning
De Belgische schrijver Luc Vos schrijft de ene na de andere bestseller. Met Adem verscheen alweer het vierde deel in de Anne Verelst reeks. Deze is goed als standalone te lezen. Deze thrillerserie startte met Zeven in 2022 en Vos won hiermee diverse prijzen. Naast thrillers schrijft hij korte, spannende verhalen en gedichten.
Wanneer je de cover bekijkt van Adem valt je een man op, die gehuld in wolken schuin omhoog kijkt. Een lezer met fantasie kan zich hier meteen van alles bij voorstellen, snakt hij naar adem, is hij aan genieten of vul zelf maar in.
Een man die plotsklap overlijdt doet Antwerpen opschrikken. Corona is net achter de rug en gevreesd wordt voor een virus wanneer meerdere slachtoffers vallen die dezelfde symptomen hebben. Sociale media ontploffen, daar de angst voor een lockdown diep zit. De doodsoorzaak is onduidelijk en rechercheur Anne Verelst en haar team moeten alles op alles zetten om erachter te komen wat er aan de hand is. Ze raken er emotioneel bij betrokken als zelfs kinderen het slachtoffer worden. Hooggeplaatste personen worden tegen de haren in gestreken, maar Anne vaart haar eigen koers en is niet te stuiten. Deze duistere zaak vergt veel van iedereen en voor het politieteam wordt het een race tegen de klok, wanneer ze zicht krijgen op de seriemoordenaar.
Adem is vol vaart geschreven en de cliffhangers in de afwisselend lange en korte hoofdstukken maken het een boek dat je niet vlug aan de kant legt. In het verhaal wordt dieper ingegaan op het privéleven van Anne die het zwaar te verduren krijgt en op haar tandvlees zit. Het laat goed zien dat ze geleefd wordt als er een heftige zaak speelt. Ze twijfelt volop aan bedoelingen van mensen om haar heen.
Door verwijzingen naar voorgaande delen is duidelijk dat Anne bang is voor escalatie van de zaak en dat ze eerdere zware zaken nog steeds niet verwerkt heeft. In cursief gedrukte tekst lees je haar gedachten die ervoor zorgen dat je haar worstelingen begrijpt en meeleeft. Makkelijk heeft ze het niet, maar voorzichtig weet ze de eerste stappen op het liefdespad te zetten en haar opgebouwde muren omlaag te halen. De beeldende stijl van Vos zorgt dat het verhaal tot leven komt met personages die goed vorm gegeven zijn. Hun karaktereigenschappen zijn herkenbaar en soms pijnlijk helder beschreven. Hij weet vanaf het begin de aandacht vast te houden door de spanning die zich steeds verder opgebouwd.
De auteur heeft een maatschappijkritische noot in het plot verwerkt, door het te hebben over mensen die zich in de steek gelaten voelen en waar geen vangnet voor is. Als je dit leest realiseer je je dat dit behoorlijk actueel is. Het maakt dat er begrip voor de dader ontstaat die slachtoffer is van omstandigheden. Doordat de verhaallijn rondom de dader zorgvuldig opgebouwd is, ga je begrijpen hoe hij tot zijn daad gekomen is en zich als een paria voelt, uitgekotst door de maatschappij.
In Adem staan mensen onder hoogspanning en wordt de druk stevig opgevoerd. Plotselinge sterfgevallen zorgen ervoor dat ze niet weten waar ze aan toe zijn.
Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast.
Wanneer je de cover bekijkt van Adem valt je een man op, die gehuld in wolken schuin omhoog kijkt. Een lezer met fantasie kan zich hier meteen van alles bij voorstellen, snakt hij naar adem, is hij aan genieten of vul zelf maar in.
Een man die plotsklap overlijdt doet Antwerpen opschrikken. Corona is net achter de rug en gevreesd wordt voor een virus wanneer meerdere slachtoffers vallen die dezelfde symptomen hebben. Sociale media ontploffen, daar de angst voor een lockdown diep zit. De doodsoorzaak is onduidelijk en rechercheur Anne Verelst en haar team moeten alles op alles zetten om erachter te komen wat er aan de hand is. Ze raken er emotioneel bij betrokken als zelfs kinderen het slachtoffer worden. Hooggeplaatste personen worden tegen de haren in gestreken, maar Anne vaart haar eigen koers en is niet te stuiten. Deze duistere zaak vergt veel van iedereen en voor het politieteam wordt het een race tegen de klok, wanneer ze zicht krijgen op de seriemoordenaar.
Adem is vol vaart geschreven en de cliffhangers in de afwisselend lange en korte hoofdstukken maken het een boek dat je niet vlug aan de kant legt. In het verhaal wordt dieper ingegaan op het privéleven van Anne die het zwaar te verduren krijgt en op haar tandvlees zit. Het laat goed zien dat ze geleefd wordt als er een heftige zaak speelt. Ze twijfelt volop aan bedoelingen van mensen om haar heen.
Door verwijzingen naar voorgaande delen is duidelijk dat Anne bang is voor escalatie van de zaak en dat ze eerdere zware zaken nog steeds niet verwerkt heeft. In cursief gedrukte tekst lees je haar gedachten die ervoor zorgen dat je haar worstelingen begrijpt en meeleeft. Makkelijk heeft ze het niet, maar voorzichtig weet ze de eerste stappen op het liefdespad te zetten en haar opgebouwde muren omlaag te halen. De beeldende stijl van Vos zorgt dat het verhaal tot leven komt met personages die goed vorm gegeven zijn. Hun karaktereigenschappen zijn herkenbaar en soms pijnlijk helder beschreven. Hij weet vanaf het begin de aandacht vast te houden door de spanning die zich steeds verder opgebouwd.
De auteur heeft een maatschappijkritische noot in het plot verwerkt, door het te hebben over mensen die zich in de steek gelaten voelen en waar geen vangnet voor is. Als je dit leest realiseer je je dat dit behoorlijk actueel is. Het maakt dat er begrip voor de dader ontstaat die slachtoffer is van omstandigheden. Doordat de verhaallijn rondom de dader zorgvuldig opgebouwd is, ga je begrijpen hoe hij tot zijn daad gekomen is en zich als een paria voelt, uitgekotst door de maatschappij.
In Adem staan mensen onder hoogspanning en wordt de druk stevig opgevoerd. Plotselinge sterfgevallen zorgen ervoor dat ze niet weten waar ze aan toe zijn.
Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast.
2
Reageer op deze recensie