Duurzaam huishouden voeren

Joke Zwier 28 maart 2020
Simpel leven is makkelijker gezegd, dan gedaan. Maar als je dingen echt anders wilt gaan doen en wilt gaan voor een zogenaamd low-waste leven, dan is het boek Simpel leven van Julia Watkins een aanrader. Het is een kleurrijke gids voor een low-waste huishouden. Of beter gezegd, een leven met zo min mogelijk (plastic) afval.
Op een toegankelijke manier geeft de auteur tekst en uitleg over ons huis-tuin-en keuken afval. Hoe we (rest)afval kunnen (her)gebruiken en er zo wat meedoen. Ze deelt ideeën voor een simpel, duurzaam leven, waarbij ze rekening houdt met de aarde waarop we leven.
Dat we leven in een weggooi maatschappij is bekend, maar als iedereen probeert een beetje minder afval te produceren helpt dit wel. Helemaal niets in de afvalbak gooien zal niet lukken, maar kritisch door je eigen huis lopen is nooit verkeerd. Kijk eens hoeveel plastic je hebt in huis? En is plastic echt nodig om iets in te bewaren?
In één klap zero-waste willen leven is een mooi streven, maar bijna onhaalbaar. Verandering heeft tijd nodig, en elk stapje in de goede richting is een prachtige stap. Wees niet te streng voor jezelf. Begin eens met in je huis rondkijken of er producten zijn die je vaak eenmalig gebruikt, en vervang die door een herbruikbaar alternatief, of koop voortaan eerder iets waar geen verpakking omheen zit.
De auteur verwijst naar de zero-waste beweging die groeiende is. Het doel is consumptie en afval te verminderen en zo het milieu te sparen. Helemaal op geen afval uitkomen is een utopie, het is eerder ernaar streven. Ze hanteert daarbij de vijf R’s.
Refuse weiger plactic tasjes of verpakking
Reduce reduceren je eigen afval
Reuse hergebruiken keuken- tuinafval
Recycle recyclen spullen uit je huishouden
Rotten maak een composthoop in de tuin en laat het rotten (composteren)

Je vindt recepten, doe-het-zelf-projecten en inspiratie voor een low-waste leven. Simpel leven is opgedeeld in vijf delen, waarbij elk deel door een inleiding vooraf gegaan wordt. Hierin geeft Julia Watkins onder andere haar inzichten hoe dingen anders gedaan kunnen worden. In elk deel staan makkelijk te maken recepten op allerlei gebied.
Zo worden Wortelloof en rode bietenblad normaal weggegooid, maar zijn eetbaar. Van wortelloof is een lekkere pesto te maken. Bietenblad kan in een salade verwerkt worden of gesauteerd met pijnboompitten.
Er staan nuttige tips in hoe je afvalresten uit de keuken kunt hergebruiken. Van appelklokhuizen is bijvoorbeeld heel makkelijk appelazijn te maken. Koffiedik kun je niet alleen gebruiken in de tuin om planten te bemesten. Het is ook een geurverdrijver in de koelkast.
Verder kun je geld besparen door je eigen natuurlijke schoonmaakmiddelen te maken. Je hebt er alleen azijn en citrus schillen voor nodig. Ook aan recepten van basis toiletartikelen tot voedende gezichtsreinigers heeft ze gedacht.
Dat de composthoop niet mag ontbreken in een duurzaam gevoerd huishouden is duidelijk. Er wordt een goede uitleg hierover gegeven en wat er wel en niet op mag. Wist je dat papier en karton met mate er gewoon op mogen?
Aan de insecten is ook gedacht. Wat dacht je van een insectenhotel in de tuin? De auteur heeft een leuk insectenhotel opgenomen in Simpel leven, wat vrij eenvoudig na te maken is. Het is een mooi naslagwerk wat uitnodigt om bekeken te worden. Door de mooie kleurenfoto’s en het dikke papier is Simpel leven een feest om te lezen of alleen maar door heen te bladeren. Recepten en tips voor iedereen die openstaat voor plastic afval verminderen en hergebruik van “afval” vind je erin. Met minder spullen leven en bewuster consumeren kan zomaar jouw levensstijl gaan worden na het lezen van Simpel leven.

Meer recensies van Joke Zwier