So the lioness fell in love with the lamb...

jolanda.ista 25 maart 2020
Al een jaar stond de jubileumeditie van dit boek in mijn boekenkast zonder dat ik het gelezen had. Niet dat ik het niet wilde, of dat ik niet nieuwsgierig was. Het ene na het andere boek trok mijn aandacht tot ik op een gegeven moment dit boek pakte en aan de herschreven editie, getiteld 'Leven en dood', begon. Ik was in de veronderstelling dat ik het verhaal zoals ik het kende van het origineel volledig zou herbeleven, maar dan met een paar kleine aanpassingen (waaronder de geslachten van de personages). Oh boy, was I wrong.

'Leven en dood' is het verhaal van Beaufort Swan, ook wel Beau genoemd. Beau verlaat het zonnige Phoenix, Arizona om bij zijn vader Charlie te gaan wonen in Forks, Washington. Al snel komt hij op Forks High School in aanraking met de familie Cullen. Vooral één van de meisjes, Edythe Cullen, trekt zijn aandacht met haar ongeëvenaarde schoonheid. Edythe, echter, lijkt niets van Beau te willen weten. Ze gaat hem op alle mogelijke manieren uit de weg tot Beau op een dag in gevaar komt en Edythe hem redt. Edythe kan er nu niet meer omheen en moet Beau wel de waarheid vertellen: zij en haar familie zijn vampieren, en Beau moet vooral niet te dicht bij haar in de buurt komen.. Natuurlijk heeft Beau hier geen boodschap aan en al snel ontwikkelt zich een mooi, spannend en bizar liefdesverhaal.

Dat dit geen 'Midnight Sun' is die de fans al heel lang beloofd is, zou je Stephenie Meyer kwalijk kunnen nemen. Ze laat je ook wel heel lang in de waan dat dit het beste is waar ze mee kon komen en dat het eigenlijk bijna niets voorstelt. Het enige advies dat ik kan geven op het moment dat een lezer dat denkt is: doorzetten. Ik heb dat uiteindelijk ook gedaan, me onbewust van hoe het verhaal zich uiteindelijk zou ontwikkelen en hoe de schrijfster ons eigenlijk allemaal beetneemt. Toen ik het verhaal eenmaal gelezen had, bleef ik nog een hele tijd verbaasd zitten om alles te verwerken. Dit gaat mij nog lang bijblijven, dus eigenlijk is het hierbij 1 - 0 voor Stephenie!

Meer recensies van jolanda.ista