We are Shadowhunters

LauLauBooks 11 augustus 2020
“We are shadowhunters. We do not wait to be saved by others. We save ourselves.”

Ik heb zoveel respect voor Cassandra Clare. Ze heeft al zoveel boeken die zich afspelen in dezelfde wereld en toch weet ze met elk boek in de wereld weer wat nieuws te laten zien. Haar boeken worden ook beter met elke series, die ze schrijft.
Daarnaast laten haar boeken een grote diversiteit zijn. Ze heeft lgbtq+ personages, personages met autisme, personages met verslavingen, en zoveel andere achtergronden en relaties. Allemaal worden ze ook in hun waarde gelaten, worden ze geaccepteerd, omdat dat is wie ze zijn.
Naast de drama verwerkt ze ook belangrijke maatschappelijke problemen in haar boeken, zoals racisme, discriminatie. En ook rouwen en verliefdheid. Het zijn natuurlijk fantasy boeken, en alles heeft een fantasy twist, maar door elementen te gebruiken, die ook in het echte leven spelen, zorg je er wel dat het boek herkenbaar is, en het makkelijk is om je er in te verplaatsen.

Ik denk niet dat het iemand verbaasd als ik zeg dat Cassandra Clare een van mijn favoriete schrijfsters is. Toch heb ik er best wel lang over na gedacht om dit boek te kopen. Ik blijf altijd een groot fan van haar werk, maar soms vraag ik me wel eens af of het goed is om zo lang in dezelfde wereld te blijven schrijven. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op haar boeken, en tot nu toe heeft ze altijd weer iets nieuws aan deze wereld weten toe te voegen, maar soms vraag ik me af hoe lang ze dat nog kan volhouden, want steeds moet ze weer met iets origineels, iets spannenders, iets gevaarlijkers aankomen om het interessant te houden en ik wil gewoon niet dat het doorslaat, dat het de magie kwijtraakt dat het altijd voor mij heeft gehad. Daarom twijfel ik ook over de wicked power series. Ik was niet zo fan van Thule.

Maar goed, de Schimmen van de Shaduwmarkt hebben me er van weten te overtuigen dat ik dit boek moest hebben. Daar leer je de personages van dit boek alvast een beetje kennen. Ik ben dan ook dol op de personages in dit boek. Ook al had ik soms wel moeite met onthouden wie wie was en van wie welk kind was. Ook vond ik het jammer dat we niet elk personages even goed leren kennen, vooral Grace, Alistair en Jesse, terwijl dat toch best wel belangrijke personages in dit boek zijn. Maar hopelijk komt dat in het volgende boek. Wel was het heel leuk om Will, Tessa, Jem en alle andere bekende personages van de TID series weer terug te zien. Ik was dan ook heel blij dat ik de editie heb met het bonus verhaal over Will en Tessa.

Mijn favoriete personage is waarschijnlijk Cordelia. Ik hou van haar pit, hoe ze op komt en vecht voor haar familie en vrienden en hoe ze zichzelf in situaties weet te redden. Ook ben ik dol op James, Lucie en Matthew. Hun band met elkaar is ook zo mooi en fun om over te lezen.

De wereld in dit boek was bekend natuurlijk. Ik denk dat je het boek wel los van de andere boeken kunt lezen. Je kunt merken dat Cassandra de tijd heeft genomen om de wereld aan je voor te stellen, maar het is natuurlijk leuker als je sowieso TID hebt gelezen. Ik vond het ook leuk dat je de tijd waarin het zich afspeelt wel terug kunt zien in het boek, ook al gaat het bij de Shaduwjagers altijd iets anders, maar er waren ook wel kenmerken van die tijd aanwezig in boek. Vooral hoe daten toen de tijd ging vond ik interessant om te lezen.

Verder was het typisch een Cassandra Clare novel, met de avonturen, de vriendschappen, de drama’s vooral in de liefde en de demonen natuurlijk. Ook al vraag ik me soms echt af waar de ouders zijn (daarom was ik ook zo blij met Magnus). Ik miste in dit boek wel een beetje de Benedelingen, ook al gaan we nu wel dieper de geestenwereld in, wat ook wel weer cool is.

Ik kijk erg uit naar het volgende deel. Hopelijk gaan we dan verder in op de Blackthorn familie en wordt het nog wat duisterder.

Meer recensies van LauLauBooks