Op ontdekkingstocht door (historisch) Delft

Liesbeth Jochemsen 21 februari 2022 Auteur
Ik kocht dit boek samen met het tweede deel tijdens een aanbiedingsspektakel van uitgeverij Godijn Publishing. Beide boeken bleven lang in de kast liggen omdat ik ook het derde deel wilde hebben.
Nu ben ik dan toch begonnen en ik heb er geen spijt van.
Dit eerste deel begint met een voorwoord, waarin de auteur een aantal persoonlijke dingen vertelt met betrekking tot het boek. Dit maakt het boek nog leuker om te lezen.
In De acht poorten maken we kennis met de zestienjarige Ron. Hij woont in Delft, gamet het liefst de hele dag en heeft er een hekel aan om zijn ouders te helpen. Op een dag is hij, tegen zijn zin, zijn moeder aan het helpen. Daarbij valt hij in een vijver. Als hij zijn ogen opent, is hij op precies dezelfde plek, alleen dan in de zeventiende eeuw.
Daar ontmoet hij Geertje. Zij maakt hem wegwijs in de stad en helpt hem bij zijn zoektocht naar de acht voorwerpen die hem weer naar zijn eigen tijd moeten brengen.
De acht voorwerpen zijn te vinden bij de acht stadspoorten van Delft. Iedere poort wordt nauwkeurig beschreven. Je kunt er zo een schilderij van maken en dat heeft de auteur ook gedaan. In het boek zijn een aantal door de auteur gemaakte tekeningen opgenomen.
Tijdens zijn zoektocht ontmoet Ron ook een aantal bekende Delftenaren, zoals Johannes Vermeer. Als lezer waan je je echt in het Delft van de zeventiende eeuw. Je leert de stad en de geschiedenis goed kennen. Alles wordt heel duidelijk en levendig beschreven.
Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Ron. Doordat het boek alleen uit dialoog en zijn gedachten bestaat, zit je helemaal in zijn hoofd. Door deze opbouw en de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen en leer je intussen veel over (historisch) Delft. Het is duidelijk dat de auteur veel weet over deze stad.
Achterin het boek zijn een aantal stadswandelingen opgenomen, waarbij je de locaties uit het boek kunt bezichtigen/ bezoeken.
De titel van het boek verwijst natuurlijk naar de stadspoorten van Delft. Op de cover staat één van de stadspoorten van Delft afgebeeld. Een prima afbeelding voor een historische roman. Want hoewel het tijdreizen van Ron natuurlijk sciencefiction is, is dit boek vooral een historische roman, een roman waarvan ik wilde dat er meer van werden geschreven.
Ik ben hierna meteen begonnen in het tweede deel van de Ron en Geertje trilogie.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen