Spannende thriller

Linda Marie 30 maart 2020
Een spannende thriller die ik bijna in één ruk heb uitgelezen. Op de achterflap lees ik 'De literaire sensatie uit Frankrijk, een briljante pageturner, een internationale bestseller'. Dat er veel exemplaren van zijn verkocht zal wel. De vele lofprijzingen zijn overdreven.

Een schrijver die schrijft over schrijvers. Het is niet zo eenvoudig. Een ander boek dat ik heb gelezen en waarin het hoofdpersonage ook een schrijver is, is 'Post Mortem' van Peter Terrin. Een boek als een spiegel en een verhaal in een verhaal in een verhaal. Veel beter geslaagd dan 'De waarheid over de zaak Harry Quebert'.

De hoofdpersoon Marcus Goldman is schrijver en heeft last van writer's block. Hij krijgt een uitnodiging van zijn oude leermeester, de eenzame Harry Quebert, om zich bij hem te vestigen in een klein dorpje Aurora, New Hampshire. Marcus besluit op het aanbod in te gaan. Nog nooit heeft een uitnodiging voor ballingschap hem zo zinnig geklonken. Het hele land is in rep en roer van de voorverkiezingen voor het presidentschap en Marcus verlaat zijn nooit rustige woonplaats New York naar het plattelandsdorp Aurora waar nog nooit iemand van heeft gehoord.

Het boek bevat 31 lessen over schrijven en het leven van de sterschrijver Harry aan zijn leerling Marcus. Technisch knap om ze tussen de verhalende hoofdstukken te schuiven. Maar de adviezen zijn nogal goedkoop en gelukkig zijn ze kort.

De idylle van het plattelandsleven in Aurora wordt verstoord wanneer in de tuin van zijn mentor, het lichaam wordt gevonden van Nola Kellergan, die ruim dertig jaar eerder op vijftienjarige leeftijd spoorloos verdween. Harry is onmiddellijk hoofdverdachte omdat het lichaam in zijn tuin wordt gevonden en op haar lichaam het manuscript wordt aangetroffen van de roman die Queberts grote doorbraak betekende bij het publiek.

Marcus bijt zich vast in de zaak en gaandeweg komt hij meer te weten. Het lijkt alsof alle bewoners van het dorp Aurora in een leugen leven en wel iets te verbergen hebben. Als lezer zit je op het puntje van je stoel want er volgen keer op keer interessante plotwendingen en doorlezen is de boodschap. Spannende verhalen vertellen kan Joël Dicker zeker.

Blijkt dat Marcus' grote voorbeeld Harry een relatie had met de vijftienjarige Nola. De hypocrisie van de puriteinse Amerikaanse samenleving neemt hij zo op de schop. Ook hilarisch hoe hij schrijft over de uitgeverswereld waarin geld, verkoop en marketing de grote woorden zijn.

De vele zeemzoete passages over de liefde maken het verhaal wat goedkoop.

Toch is het een keigoede thriller. En als thriller verdient dit boek het zeker gelezen te worden.

Meer recensies van Linda Marie