Van Nationale Bank naar misdaadauteur

Linda Marie 08 augustus 2019
JAN SMETS is een Gentse econoom die het grootste deel van zijn loopbaan doormaakte in de Nationale Bank, waarvan hij gouverneur werd in 2015.

De liefde voor het geschreven woord heeft hij geërfd van zijn vader die journalist was en zelf ook schreef en de liefde voor de thriller van zijn moeder, die gek was van Agatha Christie. Hij heeft steeds geschreven. Theater is zijn debuutroman.

De roman speelt zich grotendeels af in Gent en Sint-Martens-Latem. Hoe leuk is dat: een thriller van Gentse bodem! Het is extra boeiend om te lezen over straten en plaatsen die ik ken. Van mij mochten er zelfs nog meer verwijzingen naar Gentse straten en plaatsen zijn, zoals naar de dienst Gerechtelijke Geneeskunde die lang in de Kluyskensstraat is geweest.

De thriller die een echte whodunit is, nam mij mee van de eerste pagina's en ik vond het spannend waardoor ik ben blijven doorlezen tot het einde.

Het eerste deel begint met een proloog 'zondag 22 december' en neemt ons mee in het hoofd en gedrag van de moordenaar. We maken de moord mee en weten dat het een hij is, maar wie en waarom?

Het perspectief is dat van een alwetende verteller maar daarna zitten we vooral in het hoofd van Steve Stern, de hoofdinspecteur die op de zaak wordt gezet. Er wordt een zeer menselijk en geloofwaardig personage neergezet. De inspecteur staat voor een raadsel en het wordt nog moeilijker wanneer hij Julie Leblanc ontmoet, de weduwe, die in hem een nieuwe liefde doet ontvlammen.

Charmant dat de dialogen in Vlaamse spreektaal zijn geschreven. Ik moest er even aan wennen.

Het blijft niet bij deze ene dode en al snel volgt er nog een en nog een. Steve Stern beseft al snel dat het de moeilijkste zaak uit zijn carrière is.

Het blijft spannend tot het einde en er volgt een verrassende ontknoping. Voortdurend dacht ik mee na over wie de dader zou kunnen zijn en zat op het puntje van mijn stoel.

Hoewel ik weinig thrillers lees (slechts één of twee per jaar) - kon dit boek mij zeker bekoren. Ook al omdat er hier en daar een zin bespeurde met een goedgekozen beeld maar ook omdat het allemaal zo geloofwaardig overkomt.

Ik kijk uit naar een vervolg.

Meer recensies van Linda Marie