Hoeveel sterren voor de sterrengever?

LorevanDun 03 november 2019
De sterrengever is het verhaal van Alice. Ze woont in Kentucky. Als ze hoort dat de plaatselijke bibliotheek vrouwen zoekt om te paard afgelegen huizen te bezoeken met boeken, is ze er als één van de eerste bij om zich aan te melden. Ze heeft veel ervaring met paardrijden en dit is de idale ontsnapping van haar man en schoonvader. Marge heeft de leiding, zij is een vrijgevochten vrouw. De vijf vrouwen vormen een hechte groep, maar die vriendschap wordt danig op de proef gesteld als het dorp zich tegen hen keert, en wat als ook de wet zich tegen hen keert?

Een nieuw boek van Jojo Moyes, helemaal in een andere stijl dan dat we van haar gewend zijn. Ik twijfelde even of ik het wel zou lezen, een historische roman, is dat wel iets voor mij? Toch kon ik niet anders dan het een kans te geven. Jojo Moyes schrijft altijd zo’n prachtige verhalen, ik moest weten hoe ze dit zou doen.

Het eerste wat opvalt is de prachtige cover. Je krijgt meteen het gevoel alsof dit een heel speciaal boek is. De donkere cover, de sterretjes en als leuk detail het reliëf! Een leuke aanwinst in de Jojo Moyes collectie.

Het allereerste wat op voorhand aangekondigd was, maar ook opviel is dat dit boek zich volledig afspeelt in de jaren dertig. De tijdsgeest is heel goed weergeven in het verhaal. Jojo Moyes heeft niets geschuwd in haar verhaal. De natuur, de corruptie, vrouwonderdrukking en racisme, het komt allemaal aan bod en ik kan mij perfect inbeelden dat het er in die tijd ook echt zo aan toe ging. Het is op sommige momenten erg om te lezen, maar het besef dat het er in die tijd ook echt zo aan toe ging, zorgt ervoor dat ik nu toch vaker wil opstaan voor gerechtigheid.

In het begin moest ik mij echt doorheen het verhaal worstelen. Het boek was niet helemaal mijn ding. Ik kon mij moeilijk concentreren op het boek omdat het mij niet pakte. Ik kon mij moeilijk inleven in de personages, ondanks dat de personages heel levendig zijn weggezet. Je leert ze heel goed kennen. Gelukkig heb ik niet opgegeven want eens ik over de helft was, kon ik niet meer stoppen met lezen. Mijn leeservaring draaide helemaal. Ik kon het boek niet meer wegleggen en moest weten hoe het zou aflopen. Het moeilijke begin zorgde ervoor dat je alle personages heel goed kent en dat ook de vriendschap tussen hen heel mooi is opgebouwd. De vriendschap tussen de vrouwen wordt namelijk een heel belangrijk punt in het vervolg van het boek.

Elk hoofdstuk begint met een citaat. Het citaat is iedere keer passend bij het komende hoofdstuk. Hierdoor krijg je al een tipje van de sluier van wat er gaat komen.

De nieuwe Jojo Moyes krijgt van mij vier sterren. Ondanks het moeizame begin wist het verhaal mij helemaal verliefd te maken. Het is echt de moeite waard om door te zetten!

Meer recensies van LorevanDun