Wanneer de bom valt (?)

Maartje 15 september 2020 Hebban Team
De tussenzus is het romandebuut van Vincent Kortmann. Eerder verschenen er al wel korte verhalen van zijn hand.
Het verhaal gaat over de ik-figuur Tommie Boezerman. Hij is de zoon van een bekende overleden dichteres en een vader die ooit minister was en ook nu nog zeer actief is in de politiek.

'Ik ben hun zoon, Tommie, het product van een vrouw die met enkele strofen een nieuwe wereld kon scheppen en een man die uren aan het woord kan zijn, zonder iets te zeggen. Van een man die weet hoe de wereld in elkaar zit en een vrouw die vol verbazing om zich heen keek en meer vragen dan antwoorden had.'

De vader is zelden thuis en de communicatie tussen vader en zoon verloopt allemaal via de personal assistent van vader, Jessica. Tommie, die al heel lang ouderlijke begeleiding, toezicht en liefde mist, weet niet goed wat hij met zijn leven wil, anders dan niet volgens de geijkte paden gaan. Hij verlaat kort voor zijn eindexamen, op zijn achttiende verjaardag, zijn school en gaat voor drie dagen in de week werken bij een kringloopwinkel.
Tommie woont samen met zijn 'tussenzus' Cleo. Cleo is geen echte stiefzus, ze is de dochter van een ex-vriendin van zijn vader die bij hen bleef wonen toen haar moeder naar China vertrok.

'Ik wilde een vader die naar me luisterde en die zei dat hij me begreep. En vooral een vader die wat vaker thuis was ‘s nachts.'

Deze wat vreemde familiestructuur is de ondergrond voor een verhaal over eenzaamheid, bijzondere passies, je eigen weg proberen te vinden, egoïsme, opportunisme en maatschappijkritiek. Tommie wordt benaderd door zijn oud-lerares Nederlands om mee te werken aan het schrijven van een toneelstuk voor zijn oude school. Zij wil graag input van iemand die meer de leeftijd heeft van de scholieren waar het over gaat. Of heeft ze nog andere motieven? Tommie schrijft in het toneelstuk heel wat van zijn frustratie over zijn relatie met zijn vader van zich af.
Ondertussen blijkt Cleo erg gefascineerd door het milieu en de klimaatverandering , maar ook door wapens. Het luchtdrukpistool waarmee ze op blikjes in de tuin schiet is daarvan misschien nog het meest onschuldige voorbeeld. De bom op de cover komt niet uit de lucht vallen. Ondertussen heeft ook Tommie een zeer vreemde en wat verontrustende verzameling.

De tussenzus is een boek vol vreemde, egoïstische, onvriendelijke en beangstigende personages en toch leest het luchtig en snel door de manier van schrijven en de humor. Je moet wel tegen harde en ethisch niet verantwoorde uitspraken kunnen, want de schrijver schuwt opmerkingen over dikke mensen en Afrikanen niet.

Uitgeverij Atlas Contact, bedankt voor dit exemplaar.

Meer recensies van Maartje