Prachtige roman die weet te raken

Marieke Scheers 17 februari 2021 Hebban Recensent
Aline van Wijnen won een paar jaar geleden een schrijfwedstrijd die was uitgeschreven voor Zomer & Keuning en het magazine Vriendin. Ze schreef vervolgens drie feelgoodromans en een novelle. Nu heeft ze gekozen voor een roman met twee verhaallijnen, waarvan er een speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Wit Rusland.

In deze roman maken we kennis met Janna. Ze is heel gelukkig met haar huisje, boompje beestje. Maar haar geluk wordt verstoord, als eerst haar oma overlijdt en vervolgens haar man wil scheiden en bij haar weggaat. Over dat laatste maakt ze zich het minste zorgen, want Rolf liep al twee keer eerder weg en kwam beide keren terug.
Het verlies van haar oma raakt haar meer en dat terwijl ze al helemaal niet meer zoveel contact met haar had. Bij het uitruimen van het huis van oma, ontdekt Janna een kistje met daarin een ring, een Jodenster en een geboortebewijs in een vreemde taal. Het is het begin van een zoektocht naar het verleden van oma Elle.

De historische verhaallijn is die van Elle en begint voor de oorlog in Wit Rusland. Elle gaat studeren in Minsk en laat daarvoor haar familie achter in een klein dorpje. Wanneer ze voor de vakantie terugkeert, is de sfeer anders. Er hangt een dreiging in de lucht die niet te benoemen is. Tot de Nazi's binnenvallen. Het leven wordt steeds moeilijker en ze moeten steeds meer inleveren. Dan is er een fatale dag waarop voor Elle alles anders wordt en ze moet vluchten.

De hoofdstukken wisselen af tussen Janna en Elle, waarbij het verhaal van Elle synchroon loopt met de zoektocht van Janna. Zij reist af naar Wit Rusland met een journalist om het verleden van haar oma te herleiden en doet dan ontdekkingen die de gruwelijkheden van de oorlog blootleggen.

Het is zeer indrukwekkend zoals de schrijfster haar personages heeft neergezet. De in eerste instantie wat naïeve maar lieve Janna die gedurende haar zoektocht naar oma's verleden ook meer over zichzelf leert en verstandiger en pittiger wordt. En de sterke Elle, die dingen meemaakt die je als persoon kapot kunnen maken, maar die ze weet te doorstaan en vervolgens van haar leven maakt wat mogelijk is. Elle is een personage die je als lezer raakt en die je het liefst zou willen omhelzen om niet meer los te laten. Haar verdriet en de angst zijn zo voelbaar en dat raakte mij diep.

De schrijfwijze van Aline van Wijnen is al bekend van haar eerder romans en is zeer prettig om te lezen en dat is ook weer terug te vinden in deze roman. Het leest erg vlot door de korte hoofdstukken, er wordt niets teveel geschreven en alles klopt. Het deel dat gaat over de oorlog en de belaging van het dorpje waar Elle met haar familie woont is gebaseerd op ware gebeurtenissen en dat maakt het verhaal nog sterker.

Het geheime kistje van Elle is een prachtige roman over verlies en doorzettingsvermogen, over liefhebben en over soms iets moeten afsluiten om opnieuw te kunnen beginnen. De verhaallijn van Elle is aangrijpend en indrukwekkend en een doos tissues is geen overbodige luxe. Het uitstapje van Aline van Wijnen naar een (deels) historische roman is een goede keus en er mogen wat mij betreft nog vele volgen.

Meer recensies van Marieke Scheers