Geslaagde samenwerking

Marieke Scheers 25 maart 2020 Hebban Recensent
Thrillerschrijver Jeroen Windmeijer en historiscus Jacob Slavenburg sloegen hun handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Het resultaat is Het Isisgeheim, een thriller vol historie.

In Het Isisgeheim worden we als lezer meegevoerd naar het leven van een hoofdconservator in het Leids Rijksmuseum van Oudheden. Arianna Esposita is er bezig met de organisatie van een grote expositie over het oude Egypte. Wanneer haar collega Thijs de Rooij een opmerking maakt over het gewicht van een gouden beeldje van Isis, besluit ze buiten alle regels om een onderzoek te doen naar het geleende beeldje. Dan wordt er een papyrus ontdekt met een bijzonder recept wat een ware ratrace ontketent.

Het Isisgeheim heeft een spannend verhaal gecombineerd met geschiedenis. Het is daardoor niet enkel een thriller, maar het is ook informatief en interessant. Dat die twee dingen goed samen kunnen blijkt wel, want het pakt heel goed uit. Het is zo een hele fijne thriller om te lezen. De opbouw van het verhaal is goed, verschillende verhaallijnen die elkaar beginnen te kruisen en tot een spannende ontknoping leiden. Helaas wordt hier en daar het realiteitsgehalte wat opgerekt, maar toch klopt alles aan het einde.

De heren hebben ervoor gekozen om het verhaal in derde persoon te schrijven, met afwisseling naar gedachten in de ik-vorm. Het is even wennen, want het lijkt inconsequent. Toch werkt ook deze vorm van boekopbouw en wordt het lezende al snel gewoon. De dialogen hadden wel beter uitgewerkt mogen worden, die zijn af en toe wat ongemakkelijk om te lezen.

Het boek smaakt absoluut naar meer. Het Isisgeheim is een onderhoudende en leerzame thriller en de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van Marieke Scheers