Een man met een missie

Marielle 08 juni 2020
Biografie over Jaap Korteweg, de man achter ‘de vegetarische slager’.
Het boek is opgedeeld in zeven hoofdstukken. De oneven hoofdstukken gaan over het bedrijf ‘de vegetarische slager’, de even hoofdstukken over zijn privéleven, van kind tot volwassene. Door deze wisseling moet je af en toe even schakelen omdat de hoofdstukken elkaar niet chronologisch opvolgen.

Opgegroeid in Brabant, kleinzoon en zoon van een boer. Jaap weet al jong wat hij wil en vooral wat hij niet wil. Hij is niet zo van de schooldiscipline, regeltjes en restricties, hij stippelt liever zijn eigen route uit en krijgt daarvoor alle ruimte van zijn ouders.

Jaap neemt het boerenbedrijf van zijn vader over en hij runt dit bedrijf op zijn geheel eigen wijze. Zo stopt hij met veeteelt en gaat over op volledige akkerbouw, hij ontwerpt en maakt zelf landbouwmachines, geeft de grond meer ‘rust’ dan gebruikelijk is, gaat biologisch boeren, start diverse natuurontwikkelingsprojecten en komt in opstand tegen de intensieve veeteelt, de bestrijdingsmiddelen, het gekonkel in de politiek. Kortom, alles moet anders.

Jaap, van kinds af aan een fervent vleeseter, besluit vegetariër te worden. Bijzonder want een maaltijd was voor hem niet af zonder zijn dagelijkse stukje vlees. Het gesol met dieren moet over zijn, de megastallen, de slachthuizen, de gruwelijke ziektes (gekke koeienziekte, varkenspest, vogelgriep) waardoor miljoenen, ook gezonde dieren, ‘geruimd’ moeten worden. Het klimaat, de gezondheid van mens en dier, de uitstoot, de opwarming van de aarde... Zo kan het niet langer. Hij is een man met een missie “Als ik met pensioen ben, is dierenvlees eten de uitzondering”.

Op jonge leeftijd raakt hij gefascineerd door het jagen. Hij wil dat als je een dier doodt voor de mens het dier met één welgemikt schot dood moet zijn. Een dier mag nooit onnodig lijden. Kan hij hier als vegetariër mee doorgaan...?

In 2005 loopt hij Nico Koffeman tegen het lijf, op een camping in Frankrijk. Niko is al zijn hele leven vegetariër en veganist en Jaap legt zijn plan aan hem voor om écht lekker plantaardig vlees te gaan maken. Niko gelooft hier in eerste instantie niet in; de vleesconsumptie daalt niet in Nederland, er is geen markt voor vleesvervangers.

Jaap is echter vastbesloten en weet Niko te overtuigen. Samen beginnen ze ‘de vegetarische slager’. Langzaam maar zeker, na heel veel hordes en gedoe met producenten, machines, winkeliers, politiek, het Europees parlement en concurrentie, krijgt het bedrijf bestaansrecht. Het bedrijf groeit, er worden uitstekende en zeer bevlogen mensen aangenomen en men weet, na jaren van pionieren, vechten en overleven, voet op de Nederlandse markt te krijgen. Het boek behandelt de complete periode, van het idee tot en met de uiteindelijke overname van het bedrijf door Unilever. Razend interessant om het gehele proces op deze manier uitgelegd te krijgen. Wat een uithoudingsvermogen, wat een geloof in de producten en wat een obstakels onderweg... Maar, de missie is volbracht én geslaagd!

Inmiddels is Jaap ook veganist; het enige dierlijke product dat hij zichzelf nog toestaat is de koeienmelk in zijn koffie. Zolang daar nog geen plantaardig alternatief voor is gevonden.... Dus is er een nieuw en zeer ambitieus plan: de productie van melk zonder koe. De melkkoe wordt vervangen door een machine. De uitdaging van Jaap Korteweg is melk uit gras te maken.”Gras is heel duurzaam. Het groeit vanzelf. Je kunt het oogsten en het groeit gewoon verder. Zonder kunstmest of pesticiden.”

Ik geloof hier heilig in, Jaap is tenslotte een man met een missie...

Het boek is geschreven door Jeroen Siebelink die, naar mijn mening soms wat te wollig is. Het boek is soms een herhaling van zetten en had hier en daar korter en bondiger en daardoor krachtiger gekund.

Meer recensies van Marielle