Dit is een boek waar je flink voor moet werken, maar de beloning is navenant.

Mariette 01 juli 2023
Dunkelblum zwijgt” is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werden in Rechnitz, op de grens tussen Oostenrijk en Hongarije enkele honderden Joden vermoord. Dit waren dwangarbeiders die moesten bouwen aan de Süd-Ostwall, een verdedigingsmuur om de Sovjets tegen te houden. De moord werd gepleegd door de plaatselijke nazileiders die in het kasteel feest aan het vieren waren op het moment dat het Russische leger voor de deur stond. Behalve in Rechnitz, dat model staat voor Dunkelblum, vonden ook op 120 andere plaatsen dergelijke bloedbaden plaats. Het verschil is dat daar al in de jaren ’60 en ’70 de slachtoffers werden gevonden en werden herbegraven op de lokale Joodse begraafplaatsen. In Rechnitz zijn de slachtoffers nog steeds niet gevonden.
In de zomer van 1989 beginnen de grenzen van het IJzeren Gordijn zoetjesaan open te gaan, waardoor er vluchtelingen de grens oversteken en in Dunkelblum terecht komen. Tegelijkertijd arriveert er een vreemdeling in Dunkelblum die de verdwenen slachtoffers van de Süd-Ostwall wil lokaliseren en wil herbegraven. De eigenaar van het plaatselijke reisbureau is geïnteresseerd, want hij wil een kroniek schrijven over de geschiedenis van Dunkelblum om meer toeristen te trekken. Hierbij krijgt hij hulp van een jonge onderwijzeres en een jongeman die tijdelijk terug is gekomen naar Dunkelblum. Ook is er een groep studenten uit Wenen gearriveerd, die de joodse begraafplaats op gaan knappen. En of dat nog niet genoeg is, wordt er een skelet gevonden en verdwijnt de jonge onderwijzeres. Daar tussendoor speelt nog een conflict over de watervoorziening.
Al met al gebeurt er erg veel, maar het verhaal verspringt steeds van tijdsperspectief en van personages. Dat maakt het vooral in het begin erg moeilijk om in het boek te komen. Pas toen ik pen en papier erbij pakte en zo meer geconcentreerd ging lezen, werd ik gegrepen door het verhaal. Er komen hartverscheurende scenes voor in het boek. De opgeworpen vragen worden lang niet allemaal beantwoord. Lang nadat ik het boek uit had, hield het mij bezig.

Ik ben erg blij dat ik heb doorgezet. Dit is een boek waar je flink voor moet werken, maar de beloning is navenant.

Meer recensies van Mariette