Een heel speciale leeservaring is " Melkboer". Doordat niemand bij naam wordt genoemd en doordat normen en waarden die door de meeste mensen als " normaal" worden beschouwd, dat helemaal niet zijn in dit boek. En dat dan gebaseerd op de Ierse situatie in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Dus met een groot gehalte " waar gebeurd".
De hoofdpersoon, Middelstezus, probeert in deze dystopische wereld het hoofd boven water te houden door te doen of er niets aan de hand is. Met haar neus in de boeken of al hardlopend negeert ze de politieke spanningen. Wat haar meteen al super verdacht maakt. Als ze dan ook nog gestalkt wordt door Melkboer, waarna het roddelcircuit op volle sterkte gaat draaien, weet ze niet meer wat nou eigenlijk geloofwaardig is, wat overdrijving is, wat realiteit is, wat paranoia. Aanvankelijk voelt ze angst, maar al snel volgt er emotionele verdoving. Beste vriendin wijst haar erop dat het normaler is om met semtex rond te lopen dan lezend rond te wandelen, dat ze wel erg naïef is om niet te weten dat iedereen een dossier heeft, dat ieders huis, ieders bewegingen, ieders contacten constant worden gecontroleerd en in de gaten worden gehouden. Ook trouwen velen met de verkeerde, uit angst om de ware te verliezen. Dat kun je maar beter vóór zijn. Zo had Broer gepoogd zijn grote angst, het hypothetische verlies van hetgeen hij het allerliefst had, te bezweren en had hij geprobeerd zich tevreden te stellen met met een substituut.
Er worden vele maatschappelijke en politieke thema's aangekaart die nog steeds actueel zijn. Hoewel het boek vervreemdend en beklemmend is, is het toch niet te zwaar. Het leest langzaam, maar is zeer de moeite waard.

Reacties op: Vervreemdend en toch realistisch

Melkboer - Anna Burns