Beleef de gevolgen van een natuurramp.

Marly van Kessel 20 januari 2020
Dit boek vertelt het verhaal van Zeitoun en zijn gezin vlak voor, tijdens en na orkaan Katrina in New Orleans.

Natuurlijk was ik op de hoogte van de ellende die deze orkaan destijds veroorzaakt had, maar je weet pas echt wat een impact de orkaan heeft gehad als je een verhaal zoals dit van Zeitoun leest, welke overigens waar gebeurd is. Pas dan sta je stil wat de beperkingen en gevolgen zijn wanneer je huis onder water staat. Gezinsleden die vluchten voor wat gaat komen, terwijl de man achter blijft om alle eigendommen te bewaken en in dit geval ook na de ramp mens en dier te helpen waar mogelijk is. Zeitouns bedrijvigheid had daarbij een nogal aanstekelijke invloed op me. Tegelijkertijd kun je als lezer wat nuchterder op de situatie kijken en begin je toch ook wel vraagtekens te zetten bij alle goedbedoelde reddingsacties en het feit dat door het op raken van water en voedsel ook voor iedereen die hulp biedt de situatie steeds nijpender wordt. Tegelijkertijd doet het verhaal je ook stil staan bij de gevolgen wanneer je je naasten niet kunt laten weten dat je nog leeft waardoor iedereen in een periode van wanhoop leeft. En tenslotte besef je ook dat voor de echte hulpverleners een dergelijke situatie volslagen ordeloos wordt, waardoor fouten gemakkelijk gemaakt kunnen worden.

Over het algemeen is het boek fijn en gemakkelijk om te lezen, maar echt ontroerd heeft het me niet. Eigenlijk vond ik het echt zo’n typisch Amerikaans verhaal waarin de held de hoofdrol heeft.

Meer recensies van Marly van Kessel