Interessant, leerzaam en vermakelijk.

Marly van Kessel 28 december 2019
Wat goed dat er eens een boek geschreven is over het leven van Geertje Dircx en dat haar relatie met Rembrandt daarvoor objectief is onderzocht. Het verhaal brengt bovendien het leven van Rembrandt dichterbij en maakt het daardoor ook dat de lezer meer over het leven van deze wereldberoemde Nederlandse schilder komt te weten. Soms vind ik het best beschamend hoe weinig kennis ik hierover heb, en ik zal vast niet de enige Nederlander zijn.

Het verhaal is eenvoudig en luchtig geschreven. Het leest daardoor ontzettend gemakkelijk weg. Maar het mist voor mij wel wat beleving en diepgang. De fictieve dialogen maakten het verhaal voor mij wel af en toe wat ongemakkelijk, want hoe Rembrandt of andere personen precies hebben gereageerd blijft natuurlijk giswerk, iets wat ook in het slotwoord uitgelegd is.

Het meest voelde ik me overigens thuis bij het slotwoord. Daar wordt wat meer diepgang gegeven over hoe het boek tot stand is gekomen en wordt er nog wat extra uitleg gegeven.

Wat beoordeling betreft heb ik lang getwijfeld tussen het geven van 3 of 4 sterren. Vanwege de research en het onderwerp verdient het ongetwijfeld 4 sterren, maar het verhaal zelf sprak me net iets te weinig aan om ze alle vier te kunnen geven, daarom 3 sterren.

Meer recensies van Marly van Kessel