Het leven van opgroeiende jeugd in een dorpse omgeving.

Marly van Kessel 19 februari 2020
Het eerste boek van Tommy Wieringa dat ik las was ‘Heilige Rita’. Het was echter 'Joe Speedboot' waar Tommy Wieringa als romanschrijver zijn doorbraak mee maakte, daardoor stond het al een tijdje in mijn lijstje.

Het is grappig om te zien dat Tommy Wieringa met ‘Heilige Rita’ eigenlijk dezelfde sociale achtergrond heeft gebruikt als bij ‘Joe Speedboot’. Beide verhalen spelen zich af in een dorpse omgeving waar de mogelijkheden en kansen van zijn inwoners nogal beperkt zijn. Dat brengt uiteraard wat hilarische en opmerkelijke momenten met zich mee.

In Joe Speedboot zijn er eigenlijk twee hoofdfiguren. Het verhaal wordt verteld vanuit Frans Hermans, een jongen die door een ongeval in een rolstoel terecht is gekomen, misschien eruit ziet als iemand die niet vol bij zijn verstand is maar dat wel degelijk is. De komst van een jongen in het dorp, Joe Speedboot, zorgt dat verschillende jongens bij elkaar komen en een vriendengroep vormen. Omdat het verhaal vanuit Frans Hermans wordt verteld maakt dat hem eigenlijk het hoofdpersonage, maar tegelijkertijd speelt Joe Speedboot een dermate centrale rol in het verhaal, dat ook hij als hoofdpersonage beschouwd mag worden. En uiteraard draagt dit boek daarom niet voor niets zijn naam als titel.

Het verhaal is heel vermakelijk verteld zonder dat het een klucht wordt. De thematiek die Tommy Wieringa ook weer in dit boek heeft gebracht spreekt me, net zoals bij ‘Heilige Rita’ erg aan, wellicht omdat ik zelf uit een klein dorp kom en daardoor toch wel wat herken van de sfeersetting die in de boeken gebruikt wordt.

Meer recensies van Marly van Kessel