Brave New Pe(s)ts

M.G. Pauwels 03 juni 2020
Ik had met veel plezier "De stem" van deze auteur al gehoord, of beter gezegd, gelezen en deze beviel me zo, dat ik ook nog eens meegesleept werd in een orkaan van "Wervelstof",
Door het actuele thema van dit boek, stond het zeker op mijn code rood of dringend te lezen boeken.
Wat kan ik zeggen over het verhaal? Er breekt een nieuw soort van pest uit. Om de pandemie te bedwingen, neemt de overheid draconische maatregelen. Vooral huisdieren worden als boemannen aanzien. Toch zijn er enkele mensen zoals Lisette "Li" en Arjen, die er niet mee akkoord gaan en in het verzet komen. Alleen is de vraag of dit wel een goed idee is.
Dit boek heb ik in één ruk uitgelezen. Het leest vlot. De spanning zit er goed in. Het is een dystopisch werk dat aan het nadenken zet. Hoe ver kan je de overheid vertrouwen? In welke mate worden we bespeeld?
Het is een ijzersterk, huiveringwekkend beeld van onze hedendaagse samenleving. Het doet ons ook nadenken over de verhouding tussen mensen en dieren. Dit is een boek dat onder de huid gaat. Het kan gerust naast klassiekers als "Brave New World" van Huxley gezet worden of "1984" van Orwell. Het verhaal heeft dezelfde sfeer naar mijn gevoel.
De personages zijn goed uitgediept. Ze laten je niet los. Dit boek heeft me doen huiveren en nadenken tegelijk. Hoe ver koesteren we onze vrijheden, of hoever laten we een overheid, dus een ander voor ons denken? Hoever heeft die het goed met ons voor?
Persoonlijk zie ik wel degelijk akelige verbanden met de realiteit, als ik bijvoorbeeld aan de zaak Katje Lee denk en de coronacrisis.
Dit boek is fictie, maar houdt mensen wakker. Ik vind het zeker de moeite waard om gelezen te worden en zou het bij de interessante schoollectuur plaatsen.
Als ik echt ga muggenziften, kan ik stellen dat er soms misschien wat teveel "en" in voorkwam, om echt iets te zoeken.
Nu, ik rond mijn oordeel over dit boek graag af naar 5 sterren.

Meer recensies van M.G. Pauwels