‘Apollo’s ondergang’ - Rom Molemaker

RBogerd 24 november 2019
Cover
De cover laat op een nachtelijke achtergrond een oog zien met daaromheen takken. Daar overheen staat de titel: ‘Apollo’s Ondergang’ in grote krijtwitte letters en de naam van de auteur in een kleiner groen lettertype.

Samenvatting
De proloog gaat over een fataal ongeluk, waarbij de bestuurder van de auto 112 belt, terwijl hij weet dat er niets meer aan te doen is.
In de ogen van Lester Stevens is de jeugdinstelling niet meer of minder dan een ordinair opvoedingsgesticht en alleen ouders die of ten einde raad zijn of net zo sadistisch als de oprichter waar nog een grote foto van in de hal hangt. En zijn moeder is duidelijk ten einde raad omdat Lester tijdens zijn voortgezet onderwijsperiode ontspoorde en ’s avonds nooit thuis was. Daarom heeft ze hem aangemeld op de jeugdinstelling, waar ze vanuit gaat dat de experimentele opzet is: eigen verantwoordelijkheid, zelf je beslissingen nemen.
Zodra Lester daar aangekomen is krijgt hij een oudere medebewoner toegewezen in zijn geval Apollo Vrieling en hij komt er al snel achter dat het niet klikt met Apollo en dit tot veel spanning zal leiden.

Mijn mening
Het is een spannend boek waar jongeren zich heel goed kunnen inleven, Lester vertelt dit vanuit zijn perspectief en neemt je mee in een verhaal over onverwacht verraad, vriendschap en maatschappelijke issues. Bravo voor Rom Molemaker dat hij zich zo goed in kan inleven in de wereld van de tiener.

Conclusie
Het is een sterk aan te raden boek, mede door de items waar ik wegens spoilers niet op in kan gaan, waardoor het erg geloofwaardig overkomt. Door de korte hoofdstukken en gemakkelijk te volgen schrijfstijl is het geen straf om dit te lezen.

Meer recensies van RBogerd