Een verhaal met een bijzondere thematiek!

Wendy 31 december 2022 Hebban Team
De Vlaamse auteur Els Beerten is naast auteur ook leerkracht, haar kracht is vooral het schrijven van jeugdliteratuur. De auteur wilde met ‘allemaal wilde we de hemel’ een universeel verhaal schrijven, geen ideologisch geschiedenisboek over de oorlog in België. Het succes van het boek werd beloont met heel wat prijzen waaronder de Gouden uil 2009: Prijs van de jonge lezer, je kan wel spreken dat Allemaal willen de hemel een écht succesverhaal is en als lezer kan je dit enkel beamen.

*1943: De familie Claessens woont in een dorp, een voorschot groot. Het gezin probeert zo goed het kan te overleven in de woelige tijden van de oorlog. Zoon Jef droomt om met zijn beste vriend Ward een heldhaftig leven op te bouwen. Renée is stapelverliefd op de knappe Ward en haar kleine broer Remi ziet enorm op naar de moedige Ward. Ward is een bijzondere spil in de familie Claessens.
Wanneer de Duitsers voelen dat hun verlies binnen handbereik is, trommelen ze de jongemannen op om te helpen aan het Oostfront. Jef en Ward verliezen zich in de beloftes die gemaakt worden en zien het als een kans om hun dierbare België te redden.

Allemaal willen we de hemel lees je door de ogen van Jef, Remi, Renée en Ward, in korte hoofdstukken zie je door de ogen van deze vier bijzondere personages. De kleine Remi kruipt ook onmiddellijk in je hart. Deze vier personages maken het verhaal zeer bijzonder, omdat elk van hen een eigen kijk heeft op deze gruwelijke periode en elk hun eigen levenskeuzes maken, keuzes die hun leven verder bepaalt.
Beertens weet deze vier karakters goed neer te zetten en de emoties van de lezer aan te raken. De auteur weet met kort zinnen een aangrijpend verhaal neer te zetten voor jong en oud. Door verschillende tijdssprongen te maken en niet chronologisch te lezen word je als lezer nieuwsgierig en kan je het boek niet neerleggen. Dit unieke verhaal met een bijzondere thematiek blijft zeker nazinderen en dan kan je wel zeggen dat de auteur in haar missie geslaagd is!

Meer recensies van Wendy