Hier kan je je ogen niet voor sluiten!

Wendy 27 oktober 2019 Hebban Team
Wat een boek, deze jongerenversie over Malala Yousafzai strijd, een strijd die we ons zelf niet kunnen voorstellen 'recht op onderwijs voor elk meisje in Pakistaan'.

Malala is de dochter van de directeur van de Khusal school te Pakistan. Malala wordt op een vrije manier opgevoed, vrij om een mening te hebben en ook vrij om te studeren. Malala geniet van een mooie kindertijd, tot de Taliban meer en meer macht krijgt in Pakistan en de mensen en kinderen de vrijheid ontzeggen, alles voor het geloof. Vrouwen mogen niet meer alleen buiten gaan, avondklok wordt ingevoerd, televisie wordt verbannen en meisjes hebben geen recht op onderwijs en nog zoveel meer. De ouders van Malala zijn hier niet mee akkoord en de vader gaat de strijd aan tegen de Taliban, Malala wordt geïnterviewd en anoniem houdt ze een dagboek bij voor de BBC. Ze worden meerdere keren bedreigd met de dood, toch kan dit hen niet stoppen, tot op 9 oktober 2012 Malala wordt door haar hoofd geschoten, ze overleefd de aanslag en dit geeft haar nog meer kracht om verder te strijden.

Ik denk dat we allen wel de beelden kennen van Malala of de volwassenen versie van dit boek ik ben Malala jongerenversie is in stand gekomen met de samenwerking van auteur Patricia McCormick, op een nieuwe manier vertelt ze (vanuit het ik-vertelperspectief) haar verhaal en ja het verhaal is echt gericht op jongeren. Het herkenbare van de kleine problemen van jongeren, niet uit bed kunnen, het gepest tussen de broers en Malala, de ruzies met haar BFF, deze herkenbare jeugdige problemen maakt dat het boek voor andere jongeren heel aantrekkelijk gaat zijn. Je kijkt vooral door haar ogen, eerst door de ogen van een kind, het deel in het boek hoe zij als kind terrorisme ziet , komt zo hard binnen, hier kan je je ogen niet voor sluiten. Later in het boek door de ogen van een puber, spijtig genoeg een puber die een heel ontwikkeling heeft doorgemaakt en een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft. De politieke ontwikkelingen in het land zijn niet ingewikkeld maar op een vrij makkelijke verstaanbare manier uitgelegd. Ik vind het een echte must read voor al onze jongeren, leerrijk, niet moeilijk en vlot leesbaar, met een boodschap van het moedige meisje Malala. En de tijdlijn van belangrijke gebeurtenissen achteraan het boek vind ik zeker een pluspunt.

Meer recensies van Wendy