Een bijzonder uniek verhaal!

Wendy 24 mei 2020 Hebban Team
Naomi Alderman (1974) bekend van haar immens populaire boek de macht (the power), van deze roman zijn er 540 000 exemplaren verkocht in Engeland en Verenigde Staten. Toch was de macht niet haar debuut, haar debuutroman ongehoorzaam (disobedience) bracht ze in 2006 uit. Ongehoorzaam is in 2017 verfilmd, Alderman geeft hier een kijk in de gesloten orthodox-joodse gemeenschap. De auteur leefde zelfs in haar studententijd in Oxford keurig de joodse wetten na. In 2006, toen ze begin dertig was, nam ze afstand van haar religie en publiceerde haar debuutroman, een zeer rebelse zet van de auteur en een bijzonder uniek verhaal.

*Rabijn Rav, bekende leider van de orthodox-joodse gemeenschap in de Londense wijk Hendon sterft, heel de gemeenschap rouwt volgens de Joodse wetten. Zijn enige dochter Ronit woont al zes jaar in New York en leeft haar leven zoals ze zelf wil, afgescheurd van haar orthodoxe afkomst. Als ze telefoon krijgt van haar neef Dovid, komt Romit in tweestrijd, toch beslist ze om naar Londen af te reizen. Wanneer Ronit haar jeugdvriendin Esti weer ontmoet is het alsof het verleden haar inhaalt, de vrouwen staan voor een vreselijk moeilijke beslissingen, gehoorzamen of ongehoorzaam zijn?

Toen ik begon te lezen, had ik het even moeilijk met de vele Joodse termen, want de auteur heeft gekozen om een woordenlijst achteraan in het boek mee te geven. Dus telkens werd het lezen onderbroken om wat opzoekwerk te verrichten. Noem het een aanloop naar een toch aangrijpend verhaal over keuzes en zoektocht naar jezelf. Naomi Alderman zet hier op een bijzondere eigenwijze manier drie personages neer met elk hun twijfels en onzekerheden, sterk uitgeschreven. Daar blijft het niet bij, vergelijkingen komen bij de vleet voorbij, hoofdpijn wordt vergeleken als een kleur doorheen het boek. Elk hoofdstuk start met een kort stukje uit de Thora en daar bouwt de auteur verder op door, uniek, maar noem dit geen verhaal om even tussendoor te lezen, het vergt concentratie. Een sterk staaltje literatuur met een bijzondere insteek!

Meer recensies van Wendy