Puzzelen

Wilma Hartman 04 december 2021
De proloog trekt je meteen het boek in, een lijk in een kruiwagen, een graf en vreemde dwingende stemmen als bij schizofrenie. Dat maakt nieuwsgierig. Het eerste hoofdstuk heb is dan heel aards en heel normaal, twee zussen die het huis van hun overleden vader leeghalen. De ene presentatrice bekend van radio en tv en de ander een officier van justitie met verlof om te rouwen over de dood van haar vader. Op haar eerste werkdag wordt er een moord gemeld, een bekend iemand uit de politiek. Hij staat nader tot Mette dan ze had gedacht en ook al mag Mette daarom zich niet met de zaak bemoeien gaat ze toch op onderzoek uit naar haar verleden en zo komen de verschillende puzzelstukjes tevoorschijn en de lezer mag mee puzzelen.
Na het eerste hoofdstuk neemt het verhaal je toch weer mee en de geheimen uit het verleden maken het extra meeslepend. Je wil weten hoe het zit. Als je nuchter kijkt is veel erg toevallig en lijkt alleen mogelijk in een boek en toch heb ik me er niet aan gestoord. Het boek is zo meeslepend geschreven, je zit zo diep in het verhaal dat je de hoofdpersoon wil waarschuwen om vooral dat niet te doen, dat gaat verkeerd!
Een van de thema’s in het boek is mishandeling en daar komt dan ook de titel vandaan; “Na iedere escalatie trok mijn moeder zich dagen achtereen in haar terug in haar slaapkamer zonder een woord tegen ons te zeggen. We noemden het haar stille dagen.” De omschrijving was het misbruik en de gevolgen die het had voor deze persoon was zo treffend dat het net lijkt om de schrijver hier zelf ervaring mee heeft.
Het is een geweldig boek en gelukkig heeft Jeroen nog meer boeken geschreven om me voorlopig nog mee te vermaken. Wie weet kan hij nog eens een boek schrijven met Mette als hoofdofficier en Daan als rechercheur, voor deze met pensioen gaat.

Meer recensies van Wilma Hartman