Onder de indruk

Aukje den Daas 14 juni 2021
Ik heb het boek de man met zwarte laarzen van O.G. Wilkins gelezen voor het selfpubcafé op facebook. Hier krijgen schrijvers die hun boeken in eigen beheer uitgeven een podium.
De man met zwarte laarzen gaat over Nina. In 1943 woont Nina als zesjarige nabij Berlijn op een afgelegen boerderij. De toekomst van haar en haar familie lijkt veilig tot de auto van een naziofficier vlakbij hun huis uitvalt. In 1967 woont Nina in Frankrijk met haar man. Maar het is alles behalve een gelukkig huwelijk en als haar man besluit haar te verlaten komt Nina in een zware depressie terecht.
Met behulp van haar beste vriendin Anke krijgt ze een baan in een rusthuis. Ze komt op een afdeling terecht waar ze als enige goed contact krijgt met een oude, nare man. Maar is hij wel wie hij zegt dat hij is?
Het boek speelt zich af in 1943 en 1967. Je maakt mee hoe de kleine onschuldige Nina verandert van een gelukkig kind in een ongelukkige volwassene. De gebeurtenissen in haar jeugd hebben na 25 jaar nog zo veel impact op haar. Ik heb met Nina te doen. Door de fijne schrijfstijl kun je je goed de gevoelens van Nina inbeelden. Als je eenmaal begint te lezen kun je bijna niet meer stoppen. Aan het eind wordt het ook nog even spannend en dan wil je helemaal weten wat er gaat gebeuren. Ondanks dat het niet zo’n dik boek is zijn beide jaartallen wel voldoende uitgewerkt en snap je waarom Nina zich 25 jaar later voelt zoals ze zich voelt.

Meer recensies van Aukje den Daas