Het is het net niet

Aukje den Daas 16 augustus 2023
Het boek heb ik gelezen in de leesclub op Hebban.

Het boek gaat over 2 jonge juristen, Hélena en Oscar, die beginnen aan hun opleiding tot rechter. Ze komen een scala aan persoonlijkheden tegen en ook nemen ze je als lezer mee naar verschillende rechtsgebieden. Terwijl ze gekneed worden voor het vak, ontdekken ze dat de wereld van het recht vaak heel anders in elkaar steekt dan ze hadden verwacht.

Samen verkennen ze de grenzen en mogelijkheden van het rechtssysteem. Totdat ze op een dag tegenover elkaar komen te staan in de beruchte toeslagenaffaire.

Het boek is een roman en ondanks dat je wel een ontwikkeling bij Hélena en Oscar meemaakt, blijven de personages toch op de oppervlakte. Er wordt wel iets verteld over wat er vroeger bij Hélena in het gezin is gebeurd en ook de verhoudingen tussen Oscar en zijn familie worden hier en daar aangestipt, maar het is het net niet.

Op de achterflap wordt gesproken over de toeslagenaffaire. Maar dat is een lokkertje geweest, want dat blijft flink onderbelicht in het boek. De toeslagenaffaire is natuurlijk ook te complex en te groot om in een boek zijdelings aan de orde te komen. Ze hadden wat mij betreft beter een andere swoort zaak kunnen nemen en die kunnen behandelen. Dan was het voor de lezer ook zeker duidelijk geworden waar je als jurist/rechter tegenaan kunt lopen.

Al met al is het een boek wat makkelijk wegleest, waarbij je een klein inkijkje krijgt in de rechterlijke macht en ook een beeld krijgt van de inmiddels niet meer bestaande raio opleiding. Maar het is het ook net niet.

Meer recensies van Aukje den Daas