Goed boek

Aukje den Daas 10 juni 2023
Ik mocht het boek de schaduwman van Helen Fields vooruit lezen voor uitgeverij Ambo|Anthos uitgevers.

De schaduwman is de nieuwe, standalone, van internationale bestseller auteur Helen Fields en een perfecte spin-off van de Callanach serie, met Luc en Ava.

Hij verzamelt zijn slachtoffers

Elspeth zit opgesloten op de bovenste verdieping van een huis, waarvan de ramen zijn dichtgemetseld. Ze weet niet waar ze is en ze weet niet waarom ze wordt vastgehouden. Wat ze wél weet is dat een man haar heeft ontvoerd, en hij laat haar niet gaan. Ze zint op een ontsnapping uit deze nachtmerrie, voordat de schaduwman meer slachtoffers maakt. Maar ze moet voorzichtig zijn, want hij houdt alles in de gaten…

en hij is op zoek naar het volgende

Forensisch psycholoog Connie Woolwine en inspecteur Brodie Baarda worden op de zaak gezet en zij ontdekken dat de ontvoering van Elspeth slechts het topje van de ijsberg is. Woolwine en Baarda moeten alles op alles zetten om de dader te vinden.

Het boek begint met een proloog die je gelijk het verhaal in trekt. Het verhaal van de proloog komt later ook weer terug in het boek. Het zet de toon voor een goed boek dat qua verhaal een klein beetje traag op gang komt, maar wat ook weer begrijpelijk is aangezien de personages goed worden uitgewerkt. Het heeft mij niet gestoord. Elspeth is zoals te verwachten niet het enige slachtoffer en alle slachtoffers krijgen de aandacht. De slachtoffers bedenken een plan om aan hun ontvoerder te ontsnappen en komen daarbij de nodige hindernissen en uitdagingen tegen. Gaat het ze lukken? Ook Connie en Brodie die voor het eerst samenwerken en Connie zelfs van buiten het team wordt ingevlogen worden goed uitgewerkt wat het verhaal lekker doet weglezen. Het zijn 2 persoonlijkheden die allebei hun eigen eigenaardigheden hebben.

Het boek is verdeeld in korte hoofdstukken waarbij je afwisselend leest door de ogen van de politie, de slachtoffers en de daders. Op een gegeven moment komt de oplossing van de zaak in een stroomversnelling en gebeuren er een aantal zaken die zich niet zo makkelijk laten voorspellen. Hoe verder je in het boek komt, hoe sneller het tempo in het verhaal en ik wilde graag sneller doorlezen omdat ik wilde weten hoe het zou gaan eindigen. Zullen ze op tijd gevonden worden?

Naast de perfect reeks van Helen Fields is ze ook prima in staat tot het schrijven van stand alones. Ik geef het boek dan ook 4 sterren.

Meer recensies van Aukje den Daas