traag

Aukje den Daas 03 november 2021
Ik heb voor de leesclub van Hebban het boek Halverwege Morgen mogen lezen. Het verhaal draait om de 70 jarige Shirley Steadman. Ze woont in een klein dorp in het noordoosten van Engeland. Shirley werkt als vrijwilliger bij de radiozender van het plaatselijke ziekenhuis. Ze vraagt aan patiënten welke liedjes ze willen horen en vervolgens draait ze de verzoekplaten. Zo komt ze in gesprek met verschillende mensen. Na de dood van haar zoon en het leven in de schaduw van haar inmiddels overleden man, is Shirley niet graag alleen.
Op een avond stuit Shirley op een radiofrequentie en staat haar leven compleet op zijn kop. Het is een piratenzender waarin het nieuws van de dag erna wordt meegedeeld. In eerste instantie wuift Shirley de gebeurtenissen weg als toeval, maar als er een moord voorspeld wordt die daadwerkelijk plaatsvindt doet Shirley wat in haar macht ligt om deze moorden te voorkomen.
De voorspellingen beginnen met een aantal onschuldige ongelukjes, maar worden steeds heftiger. Shirley weet niet of ze hetgeen ze heeft gehoord moet delen of voor zich moet houden. Uiteindelijk deelt ze het met Callie, een ex van haar overleden zoon, die haar redelijk serieus neemt, maar ook niet zo goed weet wat ze ermee aan moet, omdat het ook gewoon toeval zou kunnen zijn.
Het boek speelt zich af in een beperkte setting. Voornamelijk in het ziekenhuis en het huis van Shirley. Shirley heeft niet veel mensen om zich heen. De verstandhouding met haar dochter is op zijn minst moeizaam te noemen en de leden van de breiclub waar ze bij zit zijn ook geen dames waar ze in haar vrije tijd mee omgaat. Thuis heeft ze haar kat en praat ze soms met haar overleden zoon. Ze zet zelfs thee voor hem en smeert zijn brood, alleen maar om het te laten voelen als vroeger.
Ik vind het boek erg traag, vooral in het begin. Shirley wordt weggezet als oude dame die niks meer kan. En dat is op zich nog niet zo erg, maar het wordt door het boek veel te vaak herhaald, waardoor het tempo uit het verhaal gaat. Het is geen boek waarin je graag wil blijven lezen om te weten te komen hoe het afloopt. De andere personages worden veel minder uitgewerkt. Daar had de schrijver zeker nog meer uit kunnen halen. Ook komen er een aantal mensen in voor die wat mij betreft uit het verhaal geschrapt kunnen worden. Of omdat hun rol zo klein is of omdat ze niet voldoende zijn uitgewerkt. Sommigen zijn alleen opgevoerd om je op een dwaalspoor te zetten, maar dat is dan weer niet voldoende uitgewerkt. Op de voorkant staat het predicaat thriller, maar daar ben ik het niet mee eens. Er wordt weliswaar gemoord en de laatste 10 bladzijdes zijn misschien een heel klein beetje spannend, maar verder kabbelt het verhaal voort. Ik vind het boek een gemiste kans en ik denk dat er meer uit te halen was geweest. Het boek krijgt van mij dan ook 3 sterren.

Meer recensies van Aukje den Daas