een levensverwoestend geheim

Aukje den Daas 24 november 2022
Op de dag van Laura’s vierde verjaardag pleegt haar moeder zelfmoord. Jaren later, als Laura in verwachting is van haar eerste kind, wil ze weten waarom haar moeder dit deed. Maar al snel wordt duidelijk dat niemand hierover wil praten.

Er zijn woorden die zich niet laten terugnemen. Eenmaal uitgesproken zijn ze onverbiddelijk tot leven gewekt. Woorden kunnen levens verwoesten, mensen doen besluiten zonder elkaar verder te gaan. Ze kunnen de persoon die je bent in de ogen van je kinderen voorgoed doen veranderen. Ze kunnen zelfs je eigen moeder doen twijfelen of ze jou wel op de wereld had moeten zetten.

Aisha Dutrieux, raadsheer, heeft een beklemmend boek geschreven die betrekking heeft op drie generaties vrouwen. Chiara, de oma, die na de dood van haar dochter vertrokken is naar Italië. Maria, de moeder van Laura, die zelfmoord heeft gepleegd. En Laura, die na jaren op zoek gaat naar antwoorden die ze van haar zus en vader niet krijgt.

Laura vertrekt naar Italië om Chiara op te zoeken, die ze jarenlang niet heeft gesproken, en hoopt zo antwoorden te vinden. Deze antwoorden zetten haar leven op haar kop. Is het soms niet beter om dingen niet te weten.

Zonder al te veel prijs te geven pakte dit boek me meteen beet. De epiloog is beschreven vanuit Maria en zuigt je direct het verhaal in. Je wilt direct doorlezen. De hoofdstukken worden afwisselend verteld vanuit Chiara, Maria en Laura. Je leert hun beweegredenen kennen en wat het geheim met hun gedaan heeft. Het is een fijn boek, dat makkelijk leest. De hoofdstukindeling is heel duidelijk. Aisha kan heel mooi verhalend schrijven. Je waant je soms echt in het bergdorp in Italië. Als je van een bijzonder en onverwacht verhaald houdt, dan raad ik je aan dit boek te lezen.

Meer recensies van Aukje den Daas