Je waant je in Frankrijk met een lach op je gezicht

Angela en Abel vertrekken naar Frankrijk. Abel is klaar met zijn leven in Amsterdam en wil iets anders. En Angela steunt hem door met hem mee te gaan, maar van haar hoeft het eigenlijk niet zo. In no time wordt alles in Amsterdam verkocht, afscheid genomen van hun dochters en vrienden en daarna vertrekken ze naar de Languedoc.
Daar aangekomen blijkt de makelaar het iets rooskleuriger te hebben voorgesteld, of wilde Abel de gebreken niet zien en heeft hij het contract inderdaad niet goed gelezen. Maar niets krijgt het goede humeur van Abel eronder. Vol goede moed gaat hij aan de slag met zijn wijn. De flessen van de vorige bewoner zijn niet te drinken dus hij wil wat anders.
Met zijn eerste fles zelf gebrouwen wijn gaat hij terug naar Amsterdam, naar zijn vaste wijnwinkel, maar die wijnkenner is alles behalve enthousiast. Dus er moet iets anders gaan gebeuren, want er moet ook geld op de plank komen.
Abel heeft een geweldig idee, maar zoals wel vaker denkt hij niet aan alles wat erbij komt kijken. Als er dan ook nog een inspecteur uit Nederland op bezoek komt, komt het verhaal in een stroomversnelling. Gelukkig is er een hele oude buurvrouw, Fifi. die te hulp schiet, anders was het vast anders afgelopen.

Ik heb genoten van dit boek. Ik heb de vrouwenslagerij gelezen van Ilja Gort en dit is net zo´n boek. Je moet het allemaal niet al te serieus nemen. De omgeving wordt zo goed beschreven dat je het allemaal voor je ziet en je waant je bijna in Frankrijk. Kaasje erbij en een wijntje, lekker weer en voila. Het boek is goed te lezen, geen ingewikkeld verhaal. Het eind is wel verrassend. Al met al een leuk en luchtig boek om te lezen. Zoals Ilja Gort is, zo is zijn boek.

Meer recensies van Aukje den Daas