Vermakelijk

Aukje den Daas 03 november 2021
Ik las het boek eerste moord van Kees van der Wal voor het selfpubcafé op facebook. Hier krijgen schrijvers die boeken in eigen beheer uitgeven een podium.
Het boek is geschreven door Kees van der Wal. Tegenwoordig woonachtig in Vietnam en hij gaf privé lessen engels aan de Vietnamese kinderen en volwassenen in zijn buurt en begon met het schrijven van het boek Eerste moord.
Het eerste boek van de serie speelt zich af in een klein plattelandsdorp Highfields. Hoofdpersonen zijn Sam Archer, rechercheur, en Chau. Chau is een 15 jarig meisje dat is verhuisd van Vietnam naar Engeland. Chau is heel intelligent en zeer geïnteresseerd in politiewerk.
Als er een moord wordt gepleegd in het dorp dan is Chau er als eerste bij om de Sam Archer te vertellen wat ze heeft gezien en wat er in de weken voor de moord heeft plaatsgevonden. Sam Archer is een bewonderaar van Chau en hij maakt graag gebruik van haar speciale gave.
Het boek is fijn geschreven. Dat wil zeggen, niet te lange zinnen en geen poespas. Er worden een aantal daders opgevoerd en er vallen er weer af. Uiteindelijk komt het verhaal tot een climax. Ik was even bang dat Chau een te grote rol zou krijgen in het verhaal, waardoor het verhaal voor mij niet meer geloofwaardig zou zijn. Dat is gelukkig niet het geval. Ze helpt daar waar kan, maar verricht ook geen wonderen. Het had ook gewoon een getuige kunnen zijn met een scherpe observatie. Het verhaal is goed opgebouwd. Met een flashback en de verdachten die ten tonele komen en ook weer afvallen. De spanning had van mij nog wel iets meer gekund. Al met al heb ik me prima vermaakt met dit boek.

Meer recensies van Aukje den Daas