Lezersrecensie
											
					
						
								
								
								
								
							
				Waaghalzen
											255 De Nederlandse krant Het Nieuws van den Dag meldde dat ‘de heer Spijker zelf ons heeft verteld dat Godard een ongelooflijk sluw man is die door te liegen een auto heeft meegekregen’.
Het is 1907 en de Franse krant Le Matin heeft een race georganiseerd van Peking naar Parijs. Een publiciteitsstunt. Het aantal deelnemers blijft beperkt tot 5. Waaronder een Spyker met als chauffeur de charlatan Charles Godard. De Nederlandse fabriek had in 1903 de naam al veranderd van Spijker in Spyker met het oog op de export.
Stel je voor een rit van ongeveer 14,000 kilometer. Door Siberie. Door de Gobiwoestijn. Een Spyker had 15pk. De sterkste auto, een Itala, had 40pk. Op de eerste racedag raakten sommige deelnemers in Peking al de weg kwijt…
Over de race zijn al een aantal boeken verschenen onder andere van de hand van meereizende journalisten destijds. Niet altijd even objectief en betrouwbaar begrijp ik uit dit verhaal van Kassia St Clair. In alternerende hoofdstukken verslaat ze de race en diverse aspecten van mobiliteit begin 1900. Bijvoorbeeld over veiligheid, paarden en olie. Maar ook een hoofdstuk over communicatie (telegrafie), de politieke situatie in China en Rusland in die tijd.
Op het internet zijn aardig wat foto’s te vinden van deze race. Ook in het boek staan er een aantal maar naar mijn mening te weinig voor een non-fictie verhaal.
Ik zou zeggen een aanrader voor als het onderwerp je interesseert.
									
				Het is 1907 en de Franse krant Le Matin heeft een race georganiseerd van Peking naar Parijs. Een publiciteitsstunt. Het aantal deelnemers blijft beperkt tot 5. Waaronder een Spyker met als chauffeur de charlatan Charles Godard. De Nederlandse fabriek had in 1903 de naam al veranderd van Spijker in Spyker met het oog op de export.
Stel je voor een rit van ongeveer 14,000 kilometer. Door Siberie. Door de Gobiwoestijn. Een Spyker had 15pk. De sterkste auto, een Itala, had 40pk. Op de eerste racedag raakten sommige deelnemers in Peking al de weg kwijt…
Over de race zijn al een aantal boeken verschenen onder andere van de hand van meereizende journalisten destijds. Niet altijd even objectief en betrouwbaar begrijp ik uit dit verhaal van Kassia St Clair. In alternerende hoofdstukken verslaat ze de race en diverse aspecten van mobiliteit begin 1900. Bijvoorbeeld over veiligheid, paarden en olie. Maar ook een hoofdstuk over communicatie (telegrafie), de politieke situatie in China en Rusland in die tijd.
Op het internet zijn aardig wat foto’s te vinden van deze race. Ook in het boek staan er een aantal maar naar mijn mening te weinig voor een non-fictie verhaal.
Ik zou zeggen een aanrader voor als het onderwerp je interesseert.
					
					
	
	
	1
				
			Reageer op deze recensie
 
			 
	 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
			