Verfrissende verhaalopbouw voor de leesclub vuurland

Deze week werd de deelnemers van de leesclub van Pascal Engmans Vuurland bekend. Ik ben nogal een snelle lezer, dus ik moet niet te snel beginnen aan het boek. Wat ga je dan lezen in voorbereiding van het boek.

In de online bibliotheek was het debuut van Pascal Engman - Patriotten beschikbaar. Dat is natuurlijk wel leuk om dit boek te lezen vooraf aan de leesclub.

Nu kan ik zeggen dat dit geen straf is.

Een aantal Zweedse extremisten vinden dat er te veel buitenlanders naar Zweden worden gehaald. Deze “gelukzoekers” stelen en verkrachten de Zweedse vrouwen. Vooral bepaalde journalisten zijn de boosdoeners De extremisten vermoorden een aantal Journalisten. Als een Syrische taxichauffeur een bomaanslag pleegt op een hotel, is de bevolking op handen van de Zweedse extremisten. Nog een klapper en ze hebben de Zweedse bevolking gered van de “gelukzoekers”.

Pascal Engman start met diverse verhaallijnen op te zetten. Je leert de taxichauffeur, zijn dochter, meerdere journalisten, de extremisten en August en ex-legionair in Chili kennen. Veel verhaallijnen is vaak lastig voor de lezer. Echter het eerste hoofdstuk van karakter wordt gebruikt om het karakter voor te stellen aan de lezer.
Omdat je vanaf het eerste hoofdstuk weet je al dat je de aanslag er aankomt. Het lijkt daardoor in het begin wel een documentaire zit te lezen.

Stap voor stap worden de relaties tussen de verschillende verhaallijnen duidelijk. Waar ik het zeker met hebban recensent Anne mee eens ben, dat er te veel relaties zijn. Je krijgt bijna het idee dat iedereen elkaar kent in Zweden.

Aan de andere kant laat Pascal Engman bepaalde cliché los. In veel thrillers hebben we good en bad. August is is zowel een bad Guy als een good Guy. Het cliché : Op het eind komt alles toch nog goed, zit hier ook anders in elkaar.

Patriotten is geen duidelijk doorsnee verhaal. De journalistieke achtergrond kun je proeven. Misschien is het wel een politiek statement. Ik heb in ieder geval genoten van de verfrissende verhaal opbouw en daarom zijn de teveel toevalligheden vergeven. Ik waardeer het met 4 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg