fantasy met een magisch tintje

Joke Zwier 04 september 2020
In een dystopische wereld in Seriden leven Edelen, Wettigen en Naamlozen naast elkaar. De rijken zijn de Edelen en de burgers de Wettigen. De Naamlozen hebben geen rechten en wonen en leven op straat.

"Het is niet onwettig om ons te doden, maar het is ook niet onwettig dat wij misdaden plegen".

Coin woont als Naamloze op straat en probeert Hat, die ze als haar vriendin beschouwt te beschermen. Er verdwijnen regelmatig Naamlozen waar men niets meer van hoort.

Als op een dag koning Fallow sterft wordt zijn magische tatoeage ongemerkt overgedragen aan Coin. Maar wat moet zij hier nu mee als Naamloze? Hoe kan het dat de koning haar uitgekozen heeft? Allemaal vragen waar men zich aan het hof het hoofd over breekt.

Voor Coin begint een strijd om erkenning, maar wil ze die ook of gaat ze de uitdaging om de macht uit de weg? Want wat zij wil is weten wat haar achtergrond is en waar ze vandaan komt? Gaat ze daar achter komen?
Met hulp van oude en nieuwe vrienden weet Coin zich staande te houden aan het hof en leert zich aanpassen. De trucs die ze op straat geleerd heeft komen haar goed van pas.

Als er dan meer Naamlozen verdwijnen is voor Coin de maat vol en gaat ze zelf op onderzoek uit.

De naamloze koningin is een verhaal vol magie, die in de strijd wordt gegooid om aan de macht te komen en te blijven. Rechtvaardigheid en acceptatie spelen een grote rol in het verhaal.
De naamloze koningin wordt verteld vanuit het perspectief van Coin. Een meisje van de straat dat moest stelen en liegen om in leven te blijven.
Ze is een Naamloze en is opgegroeid in de ‘kinderbende’ van Marcher waar ze zich niet prettig voelde.
Coin leer je niet echt goed kennen, maar je weet wel dat ze altijd alleen is geweest en het moeilijk vindt om haar genegenheid te tonen. Haar karakter leer je goed kennen uit haar daden en laat zien dat ze niet bang aangelegd is. Ze is lekker sarcastisch en evolueert volop in het verhaal.
Het is een heerlijk ontspannend boek, dat je even in een andere wereld doet wanen en achterelkaar uit wilt lezen.

Meer recensies van Joke Zwier