Niets is wat het lijkt

Joke Zwier 19 maart 2020
Privacy Live is het debuut van Annet Hulst. Zij is werkzaam in de IT en schrijft in haar vrije tijd. In 2007 had zij het idee voor het verhaal al en nu na twaalf jaar is het dan verschenen.
Privacy Live is het nieuwste programma van AirTV, een commerciële zender. Deze zender is er alles aan gelegen om kijkcijfers te scoren. Geen middel laten ze hiervoor onbenut. Tegenwoordig is privacy zeer actueel met de hedendaagse reality tv. Mensen zijn er gek op om naar te kijken. En dat mensen er alles voor over hebben om maar met “nieuws” te komen, lees je in Privacy live. Maar wat is nu eigenlijk nieuws? Of moet ik zeggen nepnieuws?
Beiden zijn dan ook actueel in het verhaal. Maar ook liefde, vriendschap en loyaliteit worden niet vergeten. Dit in de vorm van de karakters Jente en Daniël, de beide hoofdpersonen in Privacy Live.
Jente’s passie is haar vlog over voeding en gezondheid. Ze wil later rijk en beroemd worden en heeft er alles voor over. Ja, zelfs ervoor uit de kleren gaan. Ze is dagelijks met haar vlog bezig. Haar vriendje Daniël is een pas beginnend cameraman en helpt haar met haar vlog.
De 17 jarige Jente is een fan van het tv programma Privacy live waarin mensen stiekum worden gefilmd. Het (beoogde) doel is om de kijkers te laten zien of de gefilmde mensen echt zo eerlijk zijn, als dat deze zich voordoen.
Daniël werkt voor AirTV en ergert zich aan zijn vriendin Jente dat zij zo erg in Privacy Live opgaat. Na een ruzie met Jente verdwijnt Daniël spoorloos. Hij reageert niet op de appjes van Jente. Maar, Jente laat dit er niet bij zitten en wil het met Daniël uitpraten.

"Ik zou hem vinden. Al moest ik ervoor naar de andere kant van het land."

Maar waar is Daniël eigenlijk? Volgens zijn baas Jochem zit Daniël in Zuid-Frankrijk voor de opname van een televisieprogramma. Ze gaat op eigen houtje op onderzoek uit. Dit resulteert in de nodige spannende ontwikkelingen.
De karakters evolueren volop. Jente groeit in haar rol van zorgzame vriendin. Ze laat zien dat ze haar mannetje wel staat. Daniël wordt gekweld door zijn geheimen. Zowel Jente als Daniël komen erachter dat niet alles is zoals het lijkt.

De vlotte schrijfstijl en het zorgvuldig opgebouwde spannende plot maken Privacy Live een fijn verhaal om te lezen. Het verhaal wordt afwisselend vanuit Jente en Daniël verteld. Door de korte hoofdstukken lees je Privacy live achter elkaar uit. Het blijft spannend tot de laatste bladzijde. De nodige plottwists maken ook dat je door blijft lezen.
Dit mooie debuut van Annet Hulst bevat een onderwerp dat met name de jongere lezer aan zal spreken en aan het denken kan zetten. De auteur laat de risico’s zien van reality TV en het gebruik van social media duidelijk zien.

Meer recensies van Joke Zwier