Lezersrecensie
Meeslepend historisch verhaal
Blogtourrecensie Vrouwenthrillers en De Crime Compagnie
Marianne & Theo Hoogstraaten begonnen meer dan dertig jaar geleden met het schrijven van jeugdromans. In 2005 maakten zij de overstap naar literaire thrillers en historische
romans. Voor hun werk ontvingen zij meerdere prijzen. Dit schrijversduo werd in 2018 onderscheiden voor hun hele oevre met de Gouden Vleermuis. De inspiratie voor hun verhalen halen ze uit actuele, maatschappelijke thema’s. Of zoals in het geval van een historische roman krijgen ze ingevingen door historische personen die opvallen in de geschiedenis. Eerder verschenen historische boeken als De gifmengster, Amalia’s erfenis en Dans om de troon van hun hand.
In Vlaag van waanzin staat de welbekende kunstschilder Vincent van Gogh centraal. We volgen Vincent in de laatste maanden van zijn leven in 1890, die hij doorbrengt in Auberge Ravoux in Auvers-sur-Oise. Hier schildert hij bij het obsessieve af landschappen en maakt portretten van de dochter van het echtpaar Ravoux. Hij maakt nieuwe vrienden, maar gaat gebukt onder pesterijen van rijkeluis studentjes. Deze zetten de omgeving op stelten met hun dronken kop en denken alles te kunnen flikken. Het verhaal wordt afgewisseld met brieven van Vincent aan zijn broer Theo waarin hij zijn gedachten en gevoelens deelt. Daarnaast lezen we niet verstuurde brieven die Vincent als een soort dagboek gebruikt. De manier waarop Vincent neergezet is in het verhaal komt overtuigend over. Zijn melancholie en onvermogen om zichzelf af te schermen van kwaadwillende mensen maakt hem kwetsbaar. Ook hij wil het liefste een gezin, net als zijn broer, maar geldzorgen staan dit in de weg. Natuurlijk wordt het welbekende verhaal over zijn afgesneden oorlel ook aangestipt en wordt er een bijzondere draai aangegeven.
De sfeer eind negentiende eeuw waarin weinig begrip is voor personen met psychische problemen wordt goed neergezet. Dat zelfmoord een misdaad en daarmee een doodzonde is in die tijd, betekent dat iemand niet begraven mag worden in gewijde grond. Feiten die passen bij het tijdsbeeld, maar wel vraagtekens oproepen.
In 2013 na afloop van een lezing in het Vincent van Gogh museum in Amsterdam ontstond het idee om over de ‘vermeende zelfmoord’ van Vincent van Gogh een boek te schrijven. Voor de schrijvers was het een bizarre speurtocht, waarvoor ze de twee meest bekende biografieën over van Gogh vergeleken. Kenmerkend voor de auteurs is dat zij uitgebreid onderzoek doen naar de personages en plekken waar het verhaal zich afspeelt. Feit en fictie samen vormen een prettig lezend verhaal, waarin de wereld van Vincent van Gogh aangevuld wordt met de fantasie van de auteurs. In hun nawoord leggen ze verantwoording af over feiten en bronnen. Het is best bijzonder dat de Hoogstraatens met dit boek ons laten nadenken over de zelfmoord van Van Gogh. Als lezer krijgen we de neiging om hier onze twijfels bij te zetten na het lezen van dit boek en verwonderen we ons dat de conservatoren van het Van Gogh Museum vasthouden aan het zelfmoordverhaal. Helemaal na het onderzoek in 2013 van een wereldwijd bekende forensisch expert op het gebied van schotwonden. Iets wat de auteurs nog even vluchtig aantippen.
Vlaag van waanzin is een meeslepend historisch verhaal met een realistisch neergezet beeld van Vincent van Gogh.
Marianne & Theo Hoogstraaten begonnen meer dan dertig jaar geleden met het schrijven van jeugdromans. In 2005 maakten zij de overstap naar literaire thrillers en historische
romans. Voor hun werk ontvingen zij meerdere prijzen. Dit schrijversduo werd in 2018 onderscheiden voor hun hele oevre met de Gouden Vleermuis. De inspiratie voor hun verhalen halen ze uit actuele, maatschappelijke thema’s. Of zoals in het geval van een historische roman krijgen ze ingevingen door historische personen die opvallen in de geschiedenis. Eerder verschenen historische boeken als De gifmengster, Amalia’s erfenis en Dans om de troon van hun hand.
In Vlaag van waanzin staat de welbekende kunstschilder Vincent van Gogh centraal. We volgen Vincent in de laatste maanden van zijn leven in 1890, die hij doorbrengt in Auberge Ravoux in Auvers-sur-Oise. Hier schildert hij bij het obsessieve af landschappen en maakt portretten van de dochter van het echtpaar Ravoux. Hij maakt nieuwe vrienden, maar gaat gebukt onder pesterijen van rijkeluis studentjes. Deze zetten de omgeving op stelten met hun dronken kop en denken alles te kunnen flikken. Het verhaal wordt afgewisseld met brieven van Vincent aan zijn broer Theo waarin hij zijn gedachten en gevoelens deelt. Daarnaast lezen we niet verstuurde brieven die Vincent als een soort dagboek gebruikt. De manier waarop Vincent neergezet is in het verhaal komt overtuigend over. Zijn melancholie en onvermogen om zichzelf af te schermen van kwaadwillende mensen maakt hem kwetsbaar. Ook hij wil het liefste een gezin, net als zijn broer, maar geldzorgen staan dit in de weg. Natuurlijk wordt het welbekende verhaal over zijn afgesneden oorlel ook aangestipt en wordt er een bijzondere draai aangegeven.
De sfeer eind negentiende eeuw waarin weinig begrip is voor personen met psychische problemen wordt goed neergezet. Dat zelfmoord een misdaad en daarmee een doodzonde is in die tijd, betekent dat iemand niet begraven mag worden in gewijde grond. Feiten die passen bij het tijdsbeeld, maar wel vraagtekens oproepen.
In 2013 na afloop van een lezing in het Vincent van Gogh museum in Amsterdam ontstond het idee om over de ‘vermeende zelfmoord’ van Vincent van Gogh een boek te schrijven. Voor de schrijvers was het een bizarre speurtocht, waarvoor ze de twee meest bekende biografieën over van Gogh vergeleken. Kenmerkend voor de auteurs is dat zij uitgebreid onderzoek doen naar de personages en plekken waar het verhaal zich afspeelt. Feit en fictie samen vormen een prettig lezend verhaal, waarin de wereld van Vincent van Gogh aangevuld wordt met de fantasie van de auteurs. In hun nawoord leggen ze verantwoording af over feiten en bronnen. Het is best bijzonder dat de Hoogstraatens met dit boek ons laten nadenken over de zelfmoord van Van Gogh. Als lezer krijgen we de neiging om hier onze twijfels bij te zetten na het lezen van dit boek en verwonderen we ons dat de conservatoren van het Van Gogh Museum vasthouden aan het zelfmoordverhaal. Helemaal na het onderzoek in 2013 van een wereldwijd bekende forensisch expert op het gebied van schotwonden. Iets wat de auteurs nog even vluchtig aantippen.
Vlaag van waanzin is een meeslepend historisch verhaal met een realistisch neergezet beeld van Vincent van Gogh.
1
Reageer op deze recensie
