Wat kun je over leugens vertellen?

Joke Zwier 03 juni 2020
Annemiek van Kessel heeft sociale wetenschappen gestudeerd. Daarna is ze het personeelswerk ingerold. Maar op een gegeven moment is ze een HR-adviesbureau begonnen, wat ze ruim 20 jaar gedaan heeft.. Maar waar ze zelf echt warm voor liep, was schrijven. En zo zijn er inmiddels vele boeken van haar hand verschenen.
Annemiek van Kessel heeft met Wat zit je haar goed een boek geschreven over leugens. Maar wat kun je daar nu eigenlijk over vertellen?
Ik ben erachter gekomen, dat er wel heel veel dingen zijn die je als een leugen kunt bestempelen. Liegen hoort net zo bij het dagelijks leven als bijvoorbeeld eten.
Wat zit je haar goed bevat 69 korte hoofdstukken die allemaal een bepaald aspect van liegen behandelen. Heel veel verschillende onderwerpen passeren erin de revue.
Liegen kan een doel hebben, zoals bijvoorbeeld het voorkomen van gezichtsverlies, een ander niet te kwetsen of te beledigen. E.e.a. is soms cultuurafhankelijk.

“Het liegen is zover doorgedrongen tot de cultuur van het land, dat niemand je gelooft als je de waarheid spreekt.”

Een leugentje om bestwil, wie heeft dat nou niet gedaan? Alleen er zijn grenzen aan leugens vertellen. Maar wat is liegen nu eigenlijk? Dat is voor iedereen denk ik anders. Maar, niet de waarheid vertellen is dit nu een leugen of niet?

“Kun je liegen nog als liegen bestempelen, als je van mening bent dat het jouw waarheid is.”

Door te liegen wordt een kind slimmer en leert bijvoorbeeld op lichaamstaal van een ander te letten. In de jeugdjaren leert een kind al dat liegen niet mag, alleen op een gegeven moment verandert dit. Dan komen er leugentjes om bestwil, dit om te voorkomen om iemand te kwetsen. Dit is algemeen aanvaard.

“Liegen uit liefde en (zelf) bescherming is niet goed of fout, maar heeft altijd consequenties.”

Liegen wel of niet bewust, zit ingebakken in onze samenleving. Er staan veel praktijkvoorbeelden in Wat zit je haar goed. Deze maken dat je soms op een andere manier tegen zaken aan kunt gaan kijken. Ja, liegen is zelfs per cultuur verschillend en in sommige culturen ingebakken.
In Italië is complimentjes geven haast een verplichting. Het is daar belangrijk om een goed figuur te slaan en of iets goed of slecht is, doet er niet toe.
Tip van de auteur: verdiep je in andere culturen, zodat je bent voorbereid op de specifieke omgang met liegen.
Zelfs de politiek en de sport passeren de revue.

“Politieke leugens zijn er in alle gradaties. De leugen wordt in de politiek ingezet om te winnen.”

In de sport komen de dopingschandalen aanbod, waarin jarenlang leugens zijn verteld en waarheden verdraait.
Het is helder en duidelijk geschreven. De vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukken maken dat je Wat zit je haar goed zomaar uit hebt en af en toe zelfs moet grinniken.
Achterin het boek zijn verwijzingen naar geraadpleegde bronnen, boeken, artikelen, websites en onderzoeken opgenomen.

“Liegen is gewoon niet altijd de waarheid zeggen om welke reden dan ook. De vraag zal dan ook altijd blijven wanneer liegt
iemand?

Meer recensies van Joke Zwier