Verrassend plot

Fluisternetwerken, oftewel whispering networks zijn in Amerika een bekend fenomeen. ‘Het zijn informele netwerken van vrouwen waarin zij informatie delen over mannen die je moet mijden op school, op de universiteit of later op kantoor’, volgens Chandler Baker. Fluisternetwerk is een roman die betiteld wordt als #metoo-thriller. Vier vrouwen slaan de handen in elkaar als ze horen dat hun baas kanshebber blijkt om de nieuwe directeur te worden. Ze besluiten dat ze zijn vrouwonvriendelijke gedrag niet langer pikken.

Als Desmond Bankole – directeur van advocatenkantoor Truviv Inc - plots overlijdt gaan de geruchten de ronde dat Ames Garrett wel eens zijn plaats zou kunnen innemen. Maar het zijn niet enkel die geruchten die de ronde gaan. Ames heeft blijkbaar geen beste reputatie binnen het bedrijf wat vrouwen betreft. Wanneer Sloane ziet dat hij weer avances maakt bij een nieuwe collega is voor haar de maat vol. In samenspraak met haar vriendinnencollega’s besluit ze om Ames op DE lijst te zetten. Een lijst met vieze mannetjes die hun handen niet kunnen thuishouden. Er ontstaat daarna een kettingreactie die ongekend is. Lijken komen bovendrijven en niet enkel figuurlijk.

Baker schrijft snel, heel snel. Je komt in een turbulentie van situaties, gedachten en hersenkronkels terecht. Zeker in het begin is het moeilijk volgen en een beetje zoeken waar de auteur naartoe wil. Dit is voor een stuk omdat heden en verleden door elkaar lopen. Het heden wordt gekenmerkt door verhoren en politieverslagen en het verleden vertelt het verhaal. Het boek bestaat uit 58 hoofdstukken met bovenaan de datum, zodat je weet in welke tijd je leest. En hoe ze het voor elkaar krijgt, maar Baker zorgt ervoor dat bijna elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, zodat je aan het boek gekluisterd blijft.

De auteur neemt je mee in een vrouwenwereld die zich afspeelt ín een mannenwereld. Haar eigen ervaringen gekoppeld aan het fictieve geeft herkenbare situaties. Je komt letterlijk in een rollercoaster van vrouwelijke emoties, het moederschap, intriges op de werkvloer, intimidatie – al dan niet seksueel getint - terecht. En hoewel het af en toe langdradig lijkt verveelt het geen moment. Bovendien is het een actueel verhaal. De #metoo heeft heel wat teweeggebracht en met deze roman heeft Baker daar aardig op ingespeeld. Hoewel het onderwerp geladen is, heeft ze het realistisch en zonder veel poespas neergezet. Het is wat het is.

Ondanks dat je een goed beeld hebt van de personages had ik ze graag iets meer uitgediept gezien net als sommige passages in het verhaal. Toch zit de opbouw goed in elkaar en is de plot verrassend. Die zie je niet aankomen. Daarbovenop is het vlot geschreven, humoristisch en beeldend. ‘In een openbaar toilet, zittend op de wc. Gedachteloos door haar Instagram- feed scrollend. Met haar onderbroek als een hangmat tussen haar enkels’ Het boek is een roman met een gering thrillerlevel, is realistisch, herkenbaar en erg humaan, humoristisch en stemt tot nadenken. Met al deze ingrediënten is het niet verwonderlijk dat de rechten voor een tv-serie al zijn opgekocht. Ben je – net als ik – fan van Liane Moriarty en haar schrijfstijl, dan is Fluisternetwerk zeker de moeite waard om te lezen. Ik geef 3,5 ster omdat je in het verhaal moet komen door het turbulente begin en omdat ik graag het een en ander meer uitgediept had gezien.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks