Interessant perspectief

Kimberly Ouwerkerk 20 december 2020
“Mom, according to this writer, the world’s most terrifying person is someone who might vanish forever.” Dit citaat vat op de een of andere manier samen hoe ik me voelde tijdens het lezen van dit boek.

De hoofdpersoon, Areum, leest graag. Op zijn zestiende ziet hij eruit als een 80-jarige. Hoewel dit een reden tot verdriet is, maken hij en zijn ouders er grappen over. Aan het begin van het boek zie je de kracht en vastberadenheid van zijn ouders toen ze hem als tieners kregen. Ook al was hun situatie niet ideaal, ze gingen ervoor.

Konden Areums dagdromen en zijn realiteit maar samensmelten… Hij is een fantastische jongeman met liefdevolle ouders die hij probeert op te vrolijken. Maar hoe kun je iemand opvrolijken die op het punt staat om een kind te verliezen? Toch kunnen we allemaal van hem leren hoe we meer in het heden moeten leven. Maar zelfs deze jongen heeft soms een vriendelijke herinnering van zijn moeder nodig dat hij ergens de tijd voor kan nemen.

Het eerste deel van My Brilliant Life is het meest intrigerende. Ik hou van Ae-ran Kims gebruik van perspectief: de verteller Areum gebruikt ‘ik’ om het perspectief van de baby – zijn perspectief – toe te voegen aan het verhaal van zijn ouders. Dit is leuk en verfrissend om te lezen en plaatst het verhaal zowel in het verleden als in het heden.

De latere delen zijn minder bijzonder en geven me het gevoel dat de auteur te veel haar best doet om de gesprekken diepgaand en betekenisvol te maken. Gedachten over het leven zijn altijd interessant, maar maken meer indruk als ze op natuurlijke wijze worden opgenomen en er ruimte wordt gelaten “om een verborgen iets te vinden”. Wat ik mis in het laatste deel is de betrokkenheid van de andere familieleden, ook al is dit een logisch gevolg van het verloop van Areums ziekte, omdat hij niet kan vertellen wat hij niet kan waarnemen.

De e-mailgesprekken nemen voor mij teveel pagina’s in beslag. Hierdoor voelden deze hoofdstukken als een teleurstelling na het lezen van het zeer goede verhaal ervoor (en, terugkijkend, het deel erna). Ae-ran Kim is een goede schrijfster en ik hoop dat meer van haar werken vertaald zullen worden in de toekomst. Hoewel het onderwerp van dit boek op geen enkele manier vernieuwend is, is de auteur bekwaam genoeg om een goed verhaal te vertellen.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk