Over de impact van gebeurtenissen op een mensenleven

De stille mensen zijn het engst. Maar zoals Su-ho’s moeder zegt: de mens is het beste ter wereld. Dus wat kan een psychologische roman over mensen overtreffen?

Je komt er langzaam achter waarom Se-oh en de andere personages zijn geworden zoals ze zijn. Geen van hen is zo geboren, maar hun situaties hebben ze zo gemaakt. Je begint ze te begrijpen wanneer je leest over wat ze overkomt in Seoul. Hye-young Pyun toont de impact die bepaalde gebeurtenissen kunnen hebben op de loop van je leven: je vangnet en de manier waarop je met deze situaties omgaat kan je maken of breken.

Beide hoofdpersonen worstelen met hun eigen, onafhankelijke identiteit. Bovendien heeft Se-oh moeite om onderscheid te maken tussen verbeelding en echte gebeurtenissen. Er zijn vaak flashbacks in scènes, maar die zijn heel plotseling en kunnen de lezer in verwarring brengen. Deze flashbacks laten wel zien hoe Se-oh en Ki-jeong langzaam geobsedeerd raken na het verlies van iemand die ze eigenlijk niet goed kenden. Maar zolang ze blijven zoeken kunnen ze het afscheid uitstellen… terwijl ze de controle verliezen over wat er van hun leven over is.

Halverwege het boek wordt Ki-jeong’s verhaal helaas achterwege gelaten. Het begin en het einde van The Law of Lines zijn goed, maar het midden is niet erg interessant vanwege de hoeveelheid aan nieuwe personages en gezichtspunten. Hoewel ik het einde leuk vond, had ik het gevoel dat de intrigerende manier waarop ik hoopte dat de twee verhaallijnen bij elkaar zouden komen, ontbrak. Na de belangrijkste ontmoeting van het boek gingen de twee verhaallijnen weer uit elkaar alsof de ontmoeting nooit had plaatsgevonden.

Als je dit boek ziet als verschaffer van inzicht in mensen en de impact die situaties kunnen hebben, dan is dit een interessant boek om te lezen. Het motief van elke personage wordt langzaam duidelijk gemaakt aan de lezer. Lees dit boek echter niet voor de plot: The Law of Lines is geen spannend boek. Drie sterren voor het hele boek, maar vier tot vijf sterren voor de laatste 30 pagina’s!

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk