Kapot

Lammert Dijkema 09 december 2021
Pajtim Statovci is een Kosovaar die op tweejarige leeftijd met zijn ouders naar Finland vluchtte.
Arsim, de ene hoofdpersoon in Bolla, vlucht eveneens vanuit Kosovo naar Finland met zijn gezin. Er zal dus sprake zijn van autobiografische elementen in zijn boek.
Arsim is evenals Pajtim dol op literatuur en hij is schrijver.
De andere hoofdpersoon is Milos, arts. Hij is een Serviër
Beide mannen ontmoeten elkaar in Pristina, hoofdstad van Kosovo, en vallen als een blok voor elkaar. Een onmogelijke liefde: homoseksualiteit op de Balkan, een Kosovaar en een Serviër, geboren aartsvijanden.
Arsim gaat akkoord met een gearrangeerd huwelijk. Hij gaat een dubbelleven leiden.
De onstuimige liefdesrelatie van beide mannen is slechts van korte duur. De politieke spanningen lopen steeds hoger op en leiden uiteindelijk tot een bloedige oorlog. Arsim en zijn gezin vluchten naar Finland. Milos neemt dienst in het leger als arts.

Alles gaat kapot. Kosovo, Arsim en ook Milos. De boven geschetste ingrediënten voldoen ruimschoots om veel conflictstof op te leveren. Arsim ontspoort volledig in Finland en maakt kennis met een goed functionerend rechtssysteem. Na een gevangenisstraf wordt hij uitgewezen naar Kosovo waar inmiddels de rust is weergekeerd.
Milos heeft de verschrikkingen van oorlog aan den lijve meegemaakt en is ernstig getraumatiseerd. Arsim gaat op zoek naar hem en vindt hem uiteindelijk.

Hier laat ik het bij wat de inhoud betreft.
Bolla is een huiveringwekkend boek. Ik vond het meerdere malen bijna onverdraaglijk om verder te lezen. Ik wilde het wel uitschreeuwen!
Bolla is één lange aanklacht tegen alles wat onmenselijk is: oorlog, vijandigheid, seksueel misbruik, mishandeling, vrouwenonderdrukking, te veel om op te noemen.

The New York Times schreef: Statovci's literaire talent is wonderbaarlijk.
Ik ben het er helemaal mee eens en toch geef ik slechts drie sterren. Het is namelijk geen prachtig boek maar een weerzinwekkend boek. Objectief beschouwd zou dat niet moeten uitmaken. Ook een weerzinwekkend boek kan vijf sterren waard zijn maar ik kom dan toch in conflict met mezelf.

Meer recensies van Lammert Dijkema