“De Hypernachtserie #1 Asverze’ - Erik Le Romancier

RBogerd 27 november 2019
Ben je opzoek naar een kleurrijk fantasieboek met een realiteit die helaas nog steeds voorkomt in bepaalde regio's/landen dan is dit boek iets voor jou!

Samenvatting
Asverse leeft in een geïsoleerde, door een eeuwenoud mythisch oerwoud omgeven plek genaamd Maanwelle. Ze is niet gelukkig en vreest het moment dat ze uitgehuwelijkt wordt. Dat ze meer vrijheden van haar vader kreeg dan alle andere vrouwen maakt dit niet minder wrang, daar haar vrijheid beknot zal worden zodra ze getrouwd is. Haar verloofde is in haar ogen een grote hersenloze goedzak en het idee om met hem te moeten trouwen vervult haar met afgrijzen.
Wanneer ze op audiëntie moet gaan bij de opperpriester Ydo, maakt hij haar uit voor een on-vrouw: een smerige, zieke, misselijk makende zondares omdat ze geen enkele vrouwelijke ronding heeft en van binnen de gelijke aan een man wil zijn. En dat is per definitie in hun wereld waar vrouwen niets meer waard zijn dan het bezit van een man een regelrechte abominatie. Omdat de komst van Corivont op komst is, is er geen plaats voor on-vrouwen in Maanwelle.

Mijn mening
Het is een uiterst vrouwonvriendelijke wereld gedomineerd door megalomanen, waar een vrouw niet meer mag zijn dan een schaduw en gedwee. Waar kinderen zodra ze ongesteld worden uitgehuwelijkt worden, maakt me misselijk is schokkend. Dit boek heeft me letterlijk uit mijn comfortzone getrokken en heeft me letterlijk wakker gehouden.

Conclusie
Het is een kleurrijk verhaal. Het heeft mijns inziens veel weg van een geïsoleerde sekte met harde hand geregeerd door een of meerdere egoïstische leiders die met angst de boel onder de duim houden. Gelukkig is het fantasie en zal het als zodanig gelezen moeten worden. Daarom is het wel knap van de auteur dat hij de lezer kan raken met zijn verhaal en dat het je laat nadenken.

Meer recensies van RBogerd