Hartverwarmend verhaal

Shel Wildvang 01 september 2020
Jody Hedlund is schrijfster van historische romans. Ze plaatst sterke en moedige vrouwen in de hoofdrol in de hoop dat moderne vrouwen zich hierdoor laten inspireren. Haar romans zijn vaak gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Zo ook ‘Het bruiddsschip’. Dit is het eerste deel in de serie ‘De postorderbruiden’.

Mercy Wilkens leeft in London in de 19e eeuw. Ze is 18 jaar en leeft er in armoede bij haar moeder en vele broertjes en zusjes. Mercy ontfermt zich over hen en over de andere kinderen in de buurt. De kapotte schoenen die ze draagt zijn het enige bezit wat ze heeft en waarmee ze de arts wilt betalen waarnaar ze is toe gegaan met een ziek kind dat uiteindelijk toch sterft. De erbarmelijke leefomstandigheden en vele overlijdens die ze ziet maken het leven zwaar. Mercy’s moeder kijkt niet naar haar om en Mercy wordt te veel in het gezin. Ze besluit te vertrekken zodat haar jongere broertjes en zusjes te eten kunnen krijgen. Mercy’s oudere zus Patience verblijft in het armenhuis en raadt Mercy aan mee te gaan met de Tynemouth; een schip dat vrouwen naar Vancouver Island brengt. Mercy is in de veronderstelling dat ze daar een nieuw leven kan opbouwen en een job kan vinden. Wat ze niet weet is dat dit een ‘bruidsschip’ is. De bedoeling is dat de vrouwen op het schip trouwen met mannen die in de kolonie verblijven om hen te behoeden zich te gaan vergrijpen aan inheemse vrouwen. Mercy ontmoet op het schip arts Joseph. Hij is erg welgesteld en van adel. Mercy mag geen contact met hem hebben maar beide worden tot elkaar aangetrokken. Mercy besluit Joseph te helpen met de zorgnoden op het schip. Zo ontstaat er een verboden liefde..

Mercy is een vrouw met een prachtige inborst. Ze is verstandig, empatisch en extreem onbaatzuchtig. Ze schuift zichzelf graag aan de kant om anderen te kunnen helpen. Zo negeert ze haar eigen gevoelens om er maar voor te zorgen dat Joseph geen gezichtsverlies of schande tegemoet gaat. Ze houdt erg vast aan haar stand en heeft niet de ambitie om hogerop te geraken. In tegendeel; ze wenst niet te trouwen en wilt zelfstandig voor zichzelf kunnen zorgen. Dit maakt haar een sterk personage die vooruitstrevend is in dit tijdperk. Joseph en Mercy tonen vanuit hun positie veel respect naar elkaar. Dit vond ik erg hartverwarmend om te lezen.

Hedlund heeft een schrijfstijl die erg naturel is. Het leest vlot en slorpt je op in het verhaal. De hoofdstukken wisselen zich af tussen Mercy en Joseph. Hedlund schrijft regelmatig christelijke passages en verwijzingen in het verhaal. Persoonlijk heb ik hier weinig aansluiting bij maar dit is wel makkelijk plaatsbaar gezien dit tijdsperk en de personages hun achtergrond. Het is dus zeker niet storend. Het plot is wat voorspelbaar maar dit valt wel te verwachten aan de hand van de synopsis.

Het is een zoet verhaal vol normen, waarden en standen. Toch heeft het verhaal een moderne boodschap, namelijk; liefde laat zich niet bepalen door rang of stand.

Meer recensies van Shel Wildvang