Afbeeldingen die je één voor één wilt inkaderen!

Shel Wildvang 14 augustus 2020
Oh, wat ben ik verliefd op dit boek! Het is echt waar één van de mooiste prentenboeken die ik al voorgelezen heb aan mijn kinderen.

De afbeeldingen zijn gemaakt door Thysa Zevenbergen. Ze doet dit aan de hand van een kunstvorm waarbij ze vormen uit papier snijdt. Elke afbeelding is een kunstwerk op zich! Ik zou ze één voor één willen inkaderen en aan de muur hangen! Thysa gebruikt zachte, bij elkaar passende kleuren. Het is geen schreeuwerige kleurenmengelmoes. Bij de afbeeldingen kan je met je kind ook fijn verder zoeken. Er komt stilaan een hint te voorschijn (als je wat oplet) en ook zijn er nog dieren zichtbaar die bijvoorbeeld niet in de tekst voorkomen.

De tekst is geschreven door Ru de Groen. Er wordt steeds met 4 regels gewerkt waarbij deze fijn op elkaar rijmen. Hierdoor krijgt het verhaal wat swung en is het aangenaam om te (voor)lezen. Er komen enkele Franse woordjes voor in het boek. Dit geeft ook weer ruimte om te bespreken met kinderen (Wat zouden deze woordjes willen zeggen?). Hierdoor is het boek educatief op verschillende manieren.

Kleine Vos komt verschillende dieren tegen die allemaal interessante eigenschappen hebben. Kleine vos begint te denken dat hij niet bijzonder is en voelt zich wat eenzaam. Tot stilaan een andere vos begint te verschijnen. Kleine Vos leert hem kennen en begint de vos-soort toch meer te appreciëren. Het verhaal met een hartverwarmende boodschap! Iedereen is anders en bevat zijn eigen unieke kwaliteiten. Een leuke manier om bijvoorbeeld over zelfvertrouwen of jaloezie te spreken met kinderen.

'Kleine Vos en het mooiste wat er is' is het vervolg op 'Kleine Vos op zoek naar overal en nergens'.

Meer recensies van Shel Wildvang