Verrassend verhaal met een spannend plot!

Shel Wildvang 16 juni 2020
Viktor is het debuut van schrijfster Judith Fanto. Het is een verhaal dat zich afspeelt binnen de familie Rosenbaum. Het verhaal wisselt zich af tussen 2 hoofdpersonages, namelijk Viktor en Geertje.

Viktor is 6 jaar in 1914 als hij Bubi leert kennen en hem red van pesters. Bubi wordt opgenomen in het gezin Rosenbaum alsof hij een zoon is. Samen steken ze kattenkwaad uit en starten ze handeltjes. Viktor is bijdehand, intelligent en hij kan het goed uitleggen. Iets waar zijn trotse Joodse familie niet zo fier op zijn. Hij gebruikt deze kwaliteiten voornamelijk om vrouwen te kunnen versieren en zichzelf te verrijken.
Geertje worstelt vooral met haar identiteit. Haar familie probeert zoveel mogelijk niet-Joods te zijn en doen. Geertje snapt niet waarom en wilt meer over het verleden weten. Haar familie wil hier eigenlijk liever niet over praten.
Ik zou het boek eerder omschrijven als een verhaal over een zoektocht naar identiteit in plaats van een oorlogsboek. Geertje moet terugkeren naar het verleden om te weten waar zij zelf staat en om te begrijpen wie zij is.

Je wordt snel in het boek gezogen en voelt de sfeer van Wenen in oorlogstijd goed. Elk hoofdstuk eindigt met een kleine cliffhanger waarbij je het boek moeilijk kan wegleggen. Er zit een vlot tempo in her verhaal en de spanning bouwt zich mooi op. De personages zijn goed uitgeschreven en hebben hun eigen karakteristiek. Viktor en Geertje tonen ook evolutie als personage doorheen het boek.
Vooraan in het boek is een stamboom uitgewerkt. Bij de start van het verhaal is dit wat verwarrend aangezien het lijkt alsof er familieleden missen. Naarmate het verhaal vordert wordt wel duidelijk waarom dit in deze vorm is uitgewerkt. De puzzelstukjes vallen stilaan ineen.

Een prachtig stukje in het boek vind ik beschreven op pagina 232. Hier wordt je rang als slachtoffer aangehaald aan de hand van een hiƫrarchie van leed. Des te zwaarder je verleden, des te meer mag jij je als slachtoffer identificeren. Een waarheid die niet makkelijk in de ogen te kijken valt..

Enkele prachtige quotes:
Je gedraagt je niet als een dief, maar als een jonge hond: je komt voortdurend terugbrengen wat zij van zich afwerpen. Hun diepste wens is het verleden te begraven en als een dolle puppy graaf jij dat weer op, alsof het een lekkere kluif is.

Tijd bestaat niet in absolute zin. De tijd is geen natuurlijke wetmatigheid, maar een menselijke uitvinding om iets te kunnen analyseren en indelen. Duur daarentegen is eindeloos en grenzeloos. In de duur is de toekomst er al, en het verleden nog steeds. In feite bestaat alles in een eeuwig Nu.

Een boek met een prachtige kaft. Een verrassend verhaal met een spannend plot! Zeker de moeite om te lezen.

Meer recensies van Shel Wildvang