Leerrijk!

Wendy 15 maart 2020 Hebban Team
Annejet Van Der Zijl(1962) schrijfster en historica, ze maakte naam met onder meer het boek Sonny Boy en werken over onder anderen Annie M.G. Schmidt en prins Bernhard. De schrijfster was zich aan het verdiepen in een Amerikaans-Nederlandse liefdesgeschiedenis in tijden van onderdrukking en slavernij te Charleston negentiende eeuw, ze zag er toen al een boek in. Toen ze de opdracht kreeg om het boekenweekgeschenk te schrijven, besloot ze om er een kort verhaal over te schrijven. Ze noemt het verhaal zelf "een lief verhaal in wrede tijden".

*1820 De Nederlander Leon Herckenrath laat de economische slechte situatie van Nederland achter zich en maakt de oversteek naar de Verenigde Staten, Charleston om daar fortuin te gaan maken. In Charleston floreert de slavenhandel, eens daar aangekomen mag hij direct bij James Magnan werken. Toch wordt Leon onmiddellijk ziek en wordt hij verzorgd door een mulattenmeisje uit het huishouden van James, Juliette. Er ontstaat een liefde tussen de blanke jongen en het zwarte meisje, een liefde die verboden is.

Annejet heeft hier op 95 bladzijden heel wat geschiedenis en informatie achtergelaten, petje af hiervoor! Misschien vond ik het een opsomming van data en bepaalde feiten en mistte ik wat emotie, voelde het niet echt dan is de vraag hoeft dit altijd? Het boekje kon me spijtig genoeg niet overtuigen toch denk ik dat het hier eerder met smaak te maken heeft. Voor mij was het een beetje te veel van het goede en mistte ik wel wat citaten, vergelijkingen of beschrijvingen. Toch super leerrijk en je merkt doorheen het boek dat hier wel wat research voor is gedaan.

Meer recensies van Wendy