Een must read voor iedereen! Sluit jullie ogen niet!

Wendy 03 december 2019 Hebban Team
Malala Yousafzai, jongste winnaar van de Nobelprijs voor de vrede en auteur van haar eigen levensverhaal, "ik ben Malala" (ook uitgegeven in een editie voor jongeren) komt nu met haar tweede boek. Wij zijn gevlucht is een bundel van verhalen over jonge vrouwen die hun land zijn ontvlucht, tijdens haar reizen heeft ze deze jonge moedige vrouwen ontmoet. Ik ben gevlucht was niet een boek dat Malala van plan was te schrijven, maar de gebeurtenissen van de afgelopen tijd maakten het haar onmogelijk om het niet te doen.

Het boek start met een prachtig voorwoord van Michaela Deprince, ambassadrice van War Child en bekende balletdanseres. Enkel met dit voorwoord merk je al direct dat het een boek van hoop en dromen gaat zijn.
Het boek is in twee delen verdeeld, het eerste deel “ik ben gevlucht” is een korte samenvatting van het boek “ik ben Malala”, voor mij was het even een herhaling want ik had de jongereneditie “ik ben Malala” juist gelezen. Een klein minpuntje, wat had ik meer willen weten van haar huidige leven, het nu.

In het tweede deel van het boek zijn de jonge vrouwen aan het woord, voor je de kort verhalen van de jonge vrouwen leest, krijg je altijd een kort voorwoord van Malala zelf. Hoe ze de meisjes heeft ontmoet, in welke erbarmelijke toestanden ze leven. Maar ook de politiek van het land legt ze uit in een heel korte makkelijke leesbare beschrijving. In kort verhalen wordt de situatie, vlucht van de meisjes verteld, telkens vanuit het ik-perspectief, alsof je naast Malala zit en meeluistert naar hun vlucht en hun vechtlust om een beter bestaan. Een verdrietig relaas met telkens een bewonderingswaardig einde van hoop.

Dit is een boek geschreven voor jongeren, toch moeten volwassenen niet wegkijken, je kan hier je ogen niet sluiten voor al die schrijnende toestanden in de wereld. Een must read voor iedereen! En zet dit boek op de leeslijst van scholen!

Meer recensies van Wendy