Leest lekker weg met een verrassend eind

Aukje den Daas 08 juli 2019
Het boek draait om Karel van der Zee, zijn vriendin Kim en de familie Vermeer. De familie Vermeer bestaat uit Manfred, de vader, en zijn kinderen Leonard, Anna en Jean. Manfred is een oude man die goed bedeeld is. Leonard is het zwarte schaap van de familie. Anna heeft zo haar eigen eigenaardigheden en Jean is gescheiden van Helena en heeft twee dochters.
Karel van der Zee is een bekende in de onderwereld en staat op het punt om te getuigen tegen belangrijke onderwereldfiguren. Zijn vriendin weet niet dat hij in deze kringen actief is en komt daar op een niet aangename wijze achter. Ze kiest toch voor Karel, al is dat niet makkelijk en gaat met hem het getuigenbeschermingsprogramma in.

Joyce komt uit de Bijlmer, maar is getrouwd met Leonard Vermeer. Een goede advocaat waardoor Joyce een luxe leventje kan leiden. Als Joyce zwanger blijkt komt de relatie onder druk te staan. Als Leonard vervolgens wordt neergeschoten verandert er nog meer. Is er sprake van een vergismoord?
Al snel blijkt er een hoop te spelen in de complexe familie Vermeer.

Het boek begint met een hoop personages. Doordat ik het luisterboek had was het lastig om even terug te bladeren. Je moet er goed bijblijven. Uiteindelijk krijgen alle personages een plek in het boek. Ik vind dat het verhaal in het begin een beetje voortkabbelt voordat er eindelijk echt iets gebeurt. Het boek heeft een prettige schrijfstijl en toch ook wel een aantal wendingen die ik niet zag aankomen. Al met al heb ik wel genoten van dit (luister)boek. De keuze van Miryanna van Reeden als verteller vind ik een goede. Ze heeft een fijne vertelstem. Het is een leuk boek en het lezen zeker meer dan waard.

Meer recensies van Aukje den Daas