Een bureau met een mystieke geschiedenis

Ik ontdekte dit boek dankzij mijn facebook vriendin Ivonne Schouten-Hoek. Ik heb een tijdje geleden haar boek “Entre nous” ook gelezen en gerecenseerd. Via een challenge van covers raadde zij mij “Lot 33” aan want het was het debuut van haar vriendin. Toen ik de cover zag, was ik heel aangenaam verrast. Er stond een prachtige jonge vrouw op. Ze deed me denken aan een Spaanse danseres. Zeker iemand kunstzinnigs. De titel en de korte inhoud op de achterflap intrigeerden mij. Zeker het feit dat het op waarheid gebaseerd is.

Het verhaal begint met het vinden van het bureau in 2015. Helene loopt door het huis met Freek, de man van haar vriendin, omdat ze haar huis wil verkopen. Dit grote en oude huis wordt te zwaar voor haar. Het is jammer maar ze zal haar “grande dame” moeten verkopen. Freek vindt op haar zolder een bureau van grote waarde. Ze nemen contact op met Sotheby’s Parijs en krijgen na een grondig onderzoek te horen dat het wel degelijk een echte Chareau is en heel kostbaar is. Om het te kunnen verkopen, moeten ze de afkomst en het verleden van dit bureau achterhalen. Het mag zeker geen naziroofkunst zijn. Dan kan het niet verkocht worden. Wat mij erg intrigeerde, was de reactie van haar dochter Fréderique in verband met het bureautje. Ze reageerde heel heftig en wou het niet loslaten. Ze had er een speciale band mee en het stimuleerde haar creativiteit zoals het ook in het verleden deed. Dit vormt een rode draad doorheen het verhaal.

Het verhaal wisselt tussen het verleden en heden (2015). De hoofdstukken worden telkens aangeduid met ” … maanden voor Lot 33.” Soms zijn het korte hoofdstukken, en soms wat langer. Zo gaat het verhaal heel vlot vooruit. Het is voor 75% non-fictie ! De zoektocht naar het verleden van dit informatiegevoelig pand is ook erg spannend.

Het boeiendste is wanneer Helene op onderzoek gaat naar het verleden van de vroegere bewoners en wat het bureau voor hen betekende. Het is heel spannend en er gebeuren zelfs mysterieuze dingen met een bovennatuurlijk tintje. Het is wonderbaarlijk wat Helene allemaal ontdekt. Ik hou enorm van haar duidelijke en spontane manier van schrijven. Je kan meevoelen met haar. En wanneer ze haar reis naar Schotland maakt, had ik echt het gevoel dat ik mee zat op haar motor Bonnie (Triumph Bonneville uit 1978). Ik verwachtte veel van dit bezoek en dat kwam ook uit.
Alsof het bureau bewees dat er meer is tussen hemel en aarde. Vooral in verband met alle Fréderiques…

Op het einde kom je bij de dag van Lot 33. Het is een mooi einde met alweer een twist van het “lot.” Maar dat moet je zelf lezen. Ik heb wel zin in een vervolg. En dat zit er zeker in. Heeft alles in zich voor een spannende film!

Meer recensies van Danielle Gemmel