Vincent was onze broer

Danielle Gemmel 24 april 2020
Wanneer je de cover bekijkt, zie je een portret van Vincent en de foto's van zijn drie zussen. Het is een aantrekkelijke cover en vertelt ons direct over wie het allemaal zal gaan. Er is een inhoudsopgave met zes delen en een epiloog. Elk deel begint telkens met een proloog. Het verhaal begint eigenlijk met een brief van de auteur Els Knoope aan Vincent. Ze schelen 102 jaar maar toch heeft ze het gevoel dat ze hem kent. Hij heeft op dezelfde plaatsen als zij gestapt en gewoond. Dat vormt een band. Aan de hand van brieven van Vincent aan Theo en brieven van zijn zussen kom je steeds meer te weten over het leven van Vincent en van zijn tijd. Er zijn heel wat mooie foto's en die nemen je helemaal mee in de sfeer van toen. Ze verduidelijken de teksten nog meer. De auteur beschrijft de situaties ook heel nauwkeurig. Je kan je een heel goed beeld vormen van de zussen en hun contacten. Het leven van die drie zussen is minstens even boeiend als die van hun twee broers. De auteur heeft enorm veel opzoeking verricht naar de levens van de zussen van Vincent. Dit boek is een mooie aaneenschakeling van brieven en momenten die ons heel wat vertellen over die tijd waarin Vincent leefde en over de hele familie. Het is een boek voor de lezer die geïnteresseerd is in de wetenswaardigheden van de familie van Gogh. Heel vlot en nauwkeurig verteld.

Meer recensies van Danielle Gemmel