Zoektocht naar Identiteit... (pas op spoilers)

Elke 05 december 2017
Spiegel van Cara Delevingne is een boek dat ik begon te lezen zonder enige verwachtingen. Ik wist dat Cara bekend stond om haar modellen- en acteerwerk, maar kwam er door het lezen van dit boek ook nog eens achter dat ze een fantastische schrijver is. (Al is de hulpschrijver, Rowan Coleman, dat dan natuurlijk ook). Spiegel draait om haar personages, en die zijn ó zo goed geschreven. Red is een super intrigerend personage waar je gewoon verliefd op wordt. Cara beschrijft haar op zo'n manier dat haar androgyne natuurlijkheid van de pagina afspringt. Red, oftewel, Amy, is een prachtig, gecompliceerd personage dat niet lijkt te weten wat ze eigenlijk in het leven wil. Maar door het verhaal heen lijkt ze zichzelf te ontdekken, en haar vrienden ondernemen diezelfde zoektocht.

Onder al dit identiteitsgeweld zit een interessant mysterie dat geweldig wordt opgebouwd en gehyped. Naomi, hun mede-bandlid en vriendin, is verdwenen: maar wordt dan plotseling gevonden in een rivier, nauwelijks nog in leven. De politie doet het af als een zelfmoordpoging, maar niets is wat het lijkt... Het mysterie rondom Naomi is intrigerend en interessant beschreven, omdat het écht een mysterie is. Het was niet voor de hand liggend - wat er met haar was gebeurd. Ik had wel mijn vermoedens rondom een personage, en die vermoedens zijn inderdaad uitgekomen. (Yay, me!)

Maar waarom geef ik dit boek dan 4 sterren? Dat heeft eigenlijk één reden. Hoewel er personages waren die ontzettend goed geschreven waren, waren er ook personages die vreemde ontwikkelingen doormaakten. Zo snapte ik de ontwikkeling van Red's moeder echt niet. Het ging echt van de hak op de tak in de span van een paar hoofdstukken, en dat kwam, voor mijn gevoel, niet echt realistisch over. (Het feit dat ze plotseling tot inkeer kwam, terwijl ze een paar hoofdstukken geleden nog iets héél ergs had gedaan). Maar dat is natuurlijk mijn mening. Verder vond ik Rose eerst een geweldig personage, maar daarna vond ik het ook niet helemaal begrijpelijk waarom ze zo ontzettend gemeen deed tegen Red toen zij haar 'coming-out' had (laten we het zo noemen). Dat kwam helemaal niet overeen met de ontwikkeling van haar personage in de rest van het boek... en leek gewoon een manier om extra drama in het boek te stoppen. Not cool. Ik vond Rose daarom ook het slechtste personage in dit boek, qua ontwikkeling, maar ook gewoon omdat ze écht een bitch was, puur om het bitch zijn. Ze had geen enkele goede reden om Red compleet voor schut te zetten en zelfs te beschuldigen van verkrachting... terwijl ze dus, wat eerder in het boek onthult wordt, al een keer is verkracht.

Aan de ene kant, kan ik zeker zien en begrijpen hoe heftig Rose reageert op de kus van Red, maar de 'aftermath' van daarna... onbegrijpelijk.

Daarom geef ik het boek 4 sterren. Desondanks is dit toch echt een must-read die mij omver heeft geblazen. Ik heb het boek in één dag uitgelezen, zo spannend was het. Het pakt je vast en laat je niet meer los.

Meer recensies van Elke